Page 79 - Novopazarski Zbornik 36
P. 79

НЗ 36/2013   РЕКОНСТРУКЦИЈА ОСМАНСКОГ НАСЛЕЂА У 21. ВЕКУ              81

               тет дефинисао је хетеротопије. Овим проблемом бавио се почетком 20. века
               и Алојз Ригл када је споменике анализирао као намерне и ненамерне.  Према
                                                                               7
               Ригловом тумачењу намерни споменици су они које једно друштво гради
               само себи, а ненамерне споменике наслеђује при чему заправо ти споменици
               чине његов објективни одраз.  Стога, како и сам Фуко тврди, вероватно не
                                           8
               постоји ниједна култура у свету која није сачињена од хетеротопија.  Ипак,
                                                                                9
               у пракси није једноставно уочавање разлика између утопије и хетеротопије,
               због чега би било пожељно да се ови феномени упоредо критички разматра-
               ју. Можда се управо у томе крију одговори који воде ка даљем разумевања
               концепта баштине?

                                О хетеротопијама — Eski и Yeni Pazar

                      Данашњи Нови Пазар представља град са слојевитим културним за-
               вештањем. Средњовековне хришћанске цркве красе визуру града и његову
               околину заједно са османским споменицима. Ипак се питамо да ли високи
               меморијски капацитет града у одређеном тренутку може да постане и његов
               терет? Уколико сагледамо познатије примере сучељавања значења хетеро-
               топијских локалитета попут можда најконтраверзнијег фамозне Куполе на
               стени у Јерусалиму (према традицији и Соломоновог храма), закључујемо да
               је магнетно деловање хетеротопије својеврсна константа. И Јевреји и мусли-
               мани и даље желе да на истом локалитету истакну своје идентитетске рефе-
               ренце. Исламска пракса да се џамије граде на локацијама старијих храмова,
               као и да се цркве преобраћају у џамије није преседан у историји. Познато је
               да су хришћани своје цркве градили на местима античких светилишта и да
               су исте преобраћали у цркве (попут Партенона), али никада тај процес није
               био толико рапидан и упадљив као у време ширења ислама. Поновно устрој-
               ство светилишта једна је од кључних категорија наслеђивања хетеротопија
               и усложњавања њиховог значења. Црква св. Петра и Павла у Новом Пазару
               саграђена је на темељима старије грађевине, као и Алтун-алем џамија.  Не-
                                                                                 10
               кадашња Гази Иса-бегова џамија је заправо била црква, јер за њу Челебија у
               своме Путопису (Seyahatname) каже да је она стара „Фетхија“.  Овај податак
                                                                         11
               нам говори да се ради о првој цркви која је преобраћена у исламску богомо-
               љу у тек освојеном граду и да је на том месту постојало старије хришћанско


               7   Alois Riegl, „Moderni kult spomenika, njegova bit, njegov postanak“, u: Anatomija povjesnog
                   spomenika, Marko Špikić (prir.), (Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2006), 351.
               8   Наведено дело.
               9   Fuko, 1926–1984–2004 hrestomatija, 32.
               10  Андреј Андрејевић, „Претварање цркава у џамије“, Зборник за ликовне уметности 12,
                   (1976), 103–104.
               11   Evlija Čelebija, Putopis. Odlomci o jugoslovenskim zemljama, prevod, uvod i komentar Hazim
                   Šabanović, (Sarajevo: Svjetlost, 1967), 12.
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84