Page 77 - Novopazarski Zbornik 36
P. 77

РЕКОНСТРУКЦИЈА ОСМАНСКОГ НАСЛЕЂА У 21. ВЕКУ



               Владимир Божиновић                                         UDK 930.85:004.92/.93 ; 130.2
               Центар за музеологију у херитологију
               Филозофски факултет у Београду




                     Апстракт: У овом раду размотрићемо Фукоово тумачење утопије и
                     хетеротопије огледала као узрока креирања субјективног и објектив-
                     ног идентитета друштва. У студији случаја поставља се аналогија
                     између споменичког наслеђа у Новом Пазару и једног примера диги-
                     талне реконструкције османског каравансараја у Београду.

                     Кључне  речи:  утопија,  хетеротопија,  османско  наслеђе,  музејска
                     документација, дигитална реконструкција, Нови Пазар.


                                            „Онај који се заложио за овај свет личи на онога који
                                            пише по води која тече, а онај који се у њему одмара
                                            сличан је ономе који некоме говори страним језиком
                                            на далекој обали реке која се разлила.“
                                            (Из вакуфнаме Муслихудина Абдулганија за његове
                                            објекте у Новом Пазару, Скопљу и Старом тргу, Ско-
                                            пље 1550) 1


                      Да ли баштину чини оно што појединца или неку заједницу карак-
               терише као јединствену, различиту од свих осталих, или је она универзални
               кōд који нас све повезује и чини једнаким? Можда је баштина заправо фено-
               мен који има способност да у своме значењу обједини ова два антагонистич-
               ка становишта? Ово су свакако незаобилазна питања уколико расправљамо о
               османском наслеђу у Србији, па и на територији читавог Балкана.
                      У наведеном цитату из вакуфнаме Муслихудина Абдулганија истиче
               се да је „залагање за овај свет“ (у овом контексту окарактерисано као изград-
               ња задужбина, а може да се односи и на завештање потомства, или знања) по-
               ступак унапред осуђен на пропаст — на немилосрдну материјалну и духовну
               ерозију условљену временом које пролази. Међутим, такође се даље наводи
               да уколико због те чињенице код људи изостане иницијатива за даљим ствара-


               1   Вакуфнаму је објавио Андреј Андрејевић у Андреј Андрејевић, Исламска монументална
                   уметност XVI века у Југославији: куполне џамије, (Београд: Институт за историју уметно-
                   ти Филозофског факултета, Балканолошки институт САНУ, 1984), 109–112.
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82