Page 34 - Novopazarski Zbornik 36
P. 34

34                      Драгица Премовић-Алексић                НЗ 36/2013

               Нови Пазар је у то време имао 3.000 кућа, како приземних, тако и оних на
               спрат, покривених ћерамидом. Дућана је било 1.110 и у многима су израђива-
               ни катанци, чекићи, табанџе (кратке пушке), пиштољи и друго оружје. 81
                      Сви средњовековни путеви били су прилагођени караванском саобра-
               ћају. На појединим местима били су толико уски да је њима могао проћи само
               један натоварен коњ. О изгледу путева остале су бројне путне белешке, а на-
               вешћемо само најинтересантније. Преко Копаоника се „пролази са страхом и
               погибељу пропасти“; Дубровачки пут је „каменит, грозан и вратоломан“, на
               појединим местима стрм па се на њему „више ишло пешке него ли на коњу“.
               Са краја 19. века остала је и ова белешка о путу Нови Пазар — Рашка: „по
               садашњој путањи може се само на коњу ићи, а колима је немогућно“.
                      Интересантно  је  навести  и  време  трајања  путовања  на  појединим
               путним правцима у средњем веку. Трајање путовања није само зависило од
               дужине пута, већ и од природе терена, врсте превоза, годишњег доба, сигур-
               ности и познавања пута. На релацији Дубровник — Ниш путовало се обично
               15, а од Дубровника до Цариграда 30 дана. Из Трговишта се стизало до Ибра
               за пет сати. Лети се стизало из Крушевца у Дубровник за седам до осам, а
               зими за 10 до 15 дана.
                      Пренос робе на  средњовековним путевима обављао се искључиво
               караванским путем. Главно преносно средство на путевима су биле домаће
               животиње, најчешће коњи, па је у једном каравану могло да се нађе и до 200
               коња. Према подацима, на једног планинског коња товарило се од 100 до
               150 килограма терета, у зависности од даљине на коју је ношен. На мазгу се
               товарило 150 до 200, а на магарца 80 килограма терета. До Новог Пазара су
               сигурно долазили и каравани у којима је било камила, а једне кожне бисаге
               које су носиле камиле налазе се у Музеју „Рас“.
                      Дубровачки трговци су у 17. веку ојачали своје позиције у Новом
               Пазару који је, поред Прокупља, постао најважнији центар њихове трговине
               у јужној Србији, а постаје и главни извозни центар за вуну. О количини вуне
               која се извозила, најречитије говори податак да је у септембру 1613. године
               из Новог Пазара према Дубровнику послато 3500 коња натоварених робом.
               У Новом Пазару је 6. новембра 1639. године потписана крамарска облига-
               ција о превозу робе, по којој су два крамара на успутној станици у Гргуру
               примила: 3.149 бивољих кожа и 304 вреће вуне или 616 товара. 82
                      Величину и важност Новог Пазара потврђује и чињеница да се он на-
               лази на великом броју географских карата, рађених у 17. и 18. веку.  Нашао
                                                                              83
               је своје место и у енциклопедијским издањима на немачком језику. Предста-


               81  Евлија Челеби, Путопис, Сарајево, 1967, 262–266.
               82  С. Димитријевић, Дубровачки каравани у јужној Србији, 79.
               83  Д.  Премовић-Алексић,  Новопазарски  крај  на  географским  картама  XVII–XVIII  века,
                   НПЗ 29/2006, 195–221.
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39