Page 33 - Novopazarski Zbornik 36
P. 33

НЗ 36/2013   НОВИ ПАЗАР НА МАПИ ИСТОРИЈСКИХ ПУТЕВА                    33

               Анжујска да би постала жена краља Уроша I. По предању, на тој деоници
               пута, а по налогу краља Уроша, засађени су јорговани у част краљице Јелене.
               И данас се овај део долине Ибра назива Долина јоргована.
                      До Новог Пазара су долазили и други путни правци, али они нису
               имали већи значај за размену добара и идеја.
                      Током 18. века Дубровачки пут почео је да губи своју трговачку уло-
               гу, да би је сасвим изгубио у другој половини 19. века. Тада, а посебно после
               Првог српског устанка 1804. године, његову улогу преузео је Босански пут,
               јер је трговина  из  Солуна  и  Скопља  према северу морала да заобиђе по-
               буњену Србију и да скрене преко Новог Пазара за Сарајево. На заузимање
               француске владе, после енглеске блокаде њене трговине 1812. године, Турци
               су оправљали Босански пут и поред њега подигли многе караван-сараје и
               мензулане (поште).
                      Мрежу средњовековних путева могуће је реконструисати на основу
               записа многобројних путописаца који су пролазили кроз наш крај. Ламбер-
               тово посланство 1530. године; исте године Бенедикт Курипешић бележи да
               се у долини између Карвасалије и Бањске реке на Рогозни испира злато и
               сребро; Ногарлово посланство 1531; Шепер 1533; Рамберт 1533; Катарин
               Зено 1550; Павле Контарини 1580; Лефевр 1611;  Папски изасланик Урбан
                                                             78
               Чери, 1680. године, помиње дубровачку колонију у Новом Пазару, а Миха-
               ило Луиђи Муцио, 1690. године, бележи да Дубровчани у овом граду имају
               цркву и капелана.  М. Кабоге 1706; Ф. Пухвиљ 1807; Ами Буе 1836; Ф. Јукић
                                79
               1852; А. Гиљфердинг 1857. године. 80
                      Најчешће помињани путописац који је прошао, не само кроз Нови
               Пазар крајем 1660. године, него кроз многе балканске градове и пределе,
               свакако је Евлија Челеби.
                      По Евлијином запису Нови Пазар је тада имао 40 до 50 махала, 23
               џамије са најстаријом Алтун-алем џамијом, за Гази Иса-бегову џамију, која
               се налазила на Житном тргу, забележио је да подигнута на темељима неке цр-
               кве. Град је имао 11 месџида (мањих муслиманских богомоља) и пет медреса
               (верских школа), две текије, три мусафирхане — куће специјално одређене
               за путнике намернике у којима се добијала бесплатна храна и преноћиште,
               знатан број ханова — Франачки, Сарајевски, Ужички, Муртезагин хан, који је
               имао и кафану и Чорбаџијин хан који је био и безистан — наткривена тржни-
               ца вароши, два сараја, седам српских и латинских цркава, два хамама, већи
               број излетишта, 10.000 дунума винограда, 48 врста јабука и 35 врста крушака.


               78  Р. Самарџић, Београд и Србија у делима француских савременика XVI–XVII века, Бео-
                   град, 1961.
               79  К. Н. Костић, Наши нови градови на југу, Београд, 1922, 28.
               80  Исти, 31–32; А. Ф. Гиљфердинг, Путовање по Херцеговини, Босни и Старој Србији, Са-
                   рајево 1972. 123–132.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38