Page 256 - Novopazarski Zbornik 36
P. 256

НЗ 36/2013   ISTORIJSKI OSVRT NA KAZNU LIŠENJA SLOBODE...            263

               u krivičnom pravu. Za reformu maloletničkih odredaba krivičnog prava do koje
               dolazi krajem 19. i početkom 20. veka i koja je u stvari prvi ozbiljniji prodor u
               „konzistentnu i konzervativnu zgradu tzv. klasičnog prava“, pre svega zahvaljuje-
               mo osnivačima i pobornicima sociološke škole krivičnog prava. Tek nakon što su
               List u Nemačkoj, Prens u Belgiji, Van Hamel u Holandiji, Štos u Švajcarskoj tada
               savremene tekovine egzaktnih kriminoloških nauka pretočili u određene kriminal-
               nopolitičke postulate, postalo je moguće ozbiljnije prići reformi krivičnog prava
               (Hirjan/Singer 1987: 12).
                      Zastupnici sociološke škole krivičnog prava zaista su uspeli oslabiti re-
               tributivni karakter krivičnog prava, zalažući se za normativna rešenja koja omo-
               gućuju  individualizaciju  krivičnih  sankcija  kao  osnovnog  preduslova  uspešne
               resocijalizacije delinkvenata i realizacije određenih kriminalnoprofilaktičkih i kri-
               minalnopedagoških ciljeva.  S obzirom na to da su od svih delinkvenata malolet-
                                       3
               nici najpogodniji za vaspitanje i prevaspitanje, jer se njihova ličnost tek formira,
               razumljivo je da je zbog toga, ali i zbog nekih drugih ne manje važnih razloga, na
               tom području novim koncepcijama pružen relativno mali otpor.
                      Pobornici ove škole krivičnog prava, polazeći od iznesenih premisa, za-
               lagali su se za usvajanje raznih socijalnopolitičkih mera usmerenih na zaštitu,
               zbrinjavanje i odgoj zapuštene i socijalno ugrožene dece i omladine kao mogućeg
               izvora budućih delinkvenata (Hirjan/Singer 1987: 12). Smatrali su da kazne, na-
               ročito kratkotrajne, nisu efikasne mere zaštite društva od kriminaliteta koji vrše
               neuračunljiva i anormalna lica, povratnici i hronični delinkventi, krivci iz navike,
               a posebno nisu adekvatne mere kada je reč o suzbijanju kriminaliteta koji vrše
               maloletnici. Za ove kategorije pravu zamenu za kazne videli su u merama bezbed-
               nosti čijim su sastavnim delom smatrali zaštitne i vaspitne mere prema malolet-
               nicima. Sociološka škola će uticati na reformu brojnih zakonika iz prve polovine
               20. veka i u sklopu toga na šire uvođenje vaspitnih mera (Radulović 2010: 33).
                      Nagli  razvoj  psihijatrije  i  psihologije  krajem  18.  i  početkom  19.  veka
               imao je uticaja i na formiranje instituta krivične odgovornosti maloletnika na no-
               vim osnovama. Tome je svakako doprinelo bolje upoznavanje psihe čoveka, pa
               samim tim i učinioca krivičnog dela. Pod uticajem novih strujanja u psihijatriji
               i psihologiji toga vremena, tadašnja krivičnopravna nauka udara temelje jedne



               3   Hronološki posmatrano, antropološka i pozitivna škola su, pre sociološke škole, započele sa
                   proučavanjem zločinačkog sveta i uticaja socijalne sredine na kriminalitet. Zajednički stav je
                   bio da je za uspešno suzbijanje kriminaliteta od klasifikacije krivičnih dela bitno značajnija
                   klasifikacija delinkvenata. Krivično delo je relevantno kao pokazatelj prirode i stepena opa-
                   snosti krivca. Povezujući opasnost učinioca sa prevencijom kao svrhom primene mera dru-
                   štvene zaštite, pozitivisti su ukazivali da odgovarajuće mere društvene odbrane treba birati
                   nezavisno od težine dela, a u korelaciji sa ispoljenim stepenom kriminalne opasnosti učinioca
                   (la pericolosita criminale) i potrebom neutralizacije te opasnosti. Pojedine od ovih novih sank-
                   cija prvobitno su bile namenjene maloletnim učiniocima, a kasnije su počele da se primenjuju
                   i na punoletna lica (Radulović 2010: 33).
   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261