Page 250 - Novopazarski Zbornik 36
P. 250

НЗ 36/2013    PARALELNA ANALIZA RANIJIH I POSTOJEĆIH...              257

                      Prema rešenjima u novom ZPP-u sud više nije ovlašćen da pouči i po-
               mogne stranci da žalbu ispravi ili dopuni u slučaju kada žalba ne sadrži sve što je
               neophodno da bi se po njemu postupalo (nepotpuna žalba). Raniji ZPP je, prema
               opštim pravilima o ispravljanju podnesaka, bio dužan da donese rešenje kojim
               poziva stranku da u određenom roku otkloni nedostatke u žalbi. Ukoliko stranka
               u predviđenom roku ne bi ispravila ili dopunila žalbu, sud bi doneo rešenje kojim
               se žalba odbacuje kao nepotpuna. Ova pravila su se primenjivala samo u slučaju
               kada je sama stranka izjavila žalbu. Ukoliko je u njeno ime pravni lek izjavio
               advokat, sud bi odbacio žalbu bez pozivanja žalioca da je ispravi.
                      Prema pravilima sadržanim u novom ZPP-u, sud će nepotpunu žalbu od-
               baciti i u slučaju kada ju je izjavila sama stranka, s tim što je isključena mogućnost
               izjavljivanja žalbe na rešenje kojim se žalba odbacuje kao nepotpuna.


                                              Zaključak
                      Jedan od temelja na kome leži moderno, istinski demokratsko društvo
               jeste vladavina prava. Među njegovim glavnim pretpostavkama stoji efikasno i
               delotvorno pravosuđe, sposobno da u razumnom roku pruži sudsku zaštitu, uspo-
               stavljajući poredak tamo gde je on narušen ili ugrožen. Stoga se kao prioritetan
               zadatak pred zakonodavnu, sudsku i izvršnu vlast postavlja brži i efikasniji rad
               sudova, njihovo ažuriranje i organizacija celovitog sistema koji će nadalje imati
               realne mogućnosti za efikasnu sudsku zaštitu.
                      Evidentno je da svi predgovori komentara analiziranih zakona počinju
               sa motivima njihovih donošenja koji su kod ZPP-a iz ’77. godine bili više teh-
               nički i organizacioni jer je zakonski tekst izmenjen nekoliko puta tokom više od
               dve decenije, koliko se taj zakon primenjivao, dok su kod dva poslednja motivi
               inspirisani harmonizacijom domaćeg pravosuđa sa pravnim pravilima evropskih
               zemalja, odnosno, sa praksom Evropskog suda za ljudska prava.
                      Procesne reforme dovodile su do smenjivanja procesnih pravila, do uki-
               danja pa ponovnog uspostavljanja istih. U potrazi za najboljim rešenjem najveći
               doprinos dala je sudska praksa — koja je najbolji pokazatelj uređenosti jedne
               oblasti prava. Na primer, Zakon o parničnom postupku iz 2004. godine je, po
               ugledu na nemačko pravo, u sistem vanrednih pravnih lekova uneo direktnu revi-
               ziju, kako bi se ubrzao postupak i ujednačila sudska praksa. Međutim, u praksi je
               zabeleženo svega nekoliko odlučivanja po ovom pravnom leku što je pokazalo da
               je praktičan značaj direktne revizije neznatan.
                      Novi Zakon o parničnom postupku nije doveo do radikalnijih promena
               u domaćem parničnom pravu u pogledu raspravnog i istražnog načela, kao što je
               to slučaj sa prethodnim Zakonom o parničnom postupku. Zadržana je raspravna
               maksima kao osnovno metodsko načelo koje se odnosi na formiranje činjeničnog
               supstrata odluke. Zakon sadrži neka potpuno nova rešenja koja prvenstveno služe
               ostvarivanju načela suđenja u razumnom roku, ali ipak imaju indirektan uticaj i na
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255