Page 144 - Novopazarski Zbornik 36
P. 144

148                          Бранко Надовеза                    НЗ 36/2013

                      И после стварања Краљевине СХС, 1918. године, и почетка њеног
               државног  функционисања,  стварања  политичких  организација,  доношења
               првог устава, муслимани, њихови лидери и организације били су више на-
               клоњени хрватском него српском ставу на уређење нове државе.
                      Тако рецимо стоји да је Мехмед Спахо за парламентарне изборе 1923,
               своју агитацију усмерио на три питања: „панисламизам, аграрно питање и
               федерализам, односно аутономију Босне и Херцеговине“. Током постојања
               Краљевине СХС до 1929. муслимански лидери и њихове културне, верске и
               политичке организације, без обзира да ли су у власти или опозицији, наме-
               тали су питање Босне и Херцеговине као нечег посебног.
                      Било је међу њима оних који су сматрали да се ислам и политика
               морају  раздвојити,  да  се  југословенски  муслимани  морају  модернизовати
               према савременој Европи. Морају дати подршку званичном уређењу Југо-
               славије а одбацити сваки сепаратизам, или идеје федерализма и аутономије.
                      „Решењу  тога  муслиманског  питања  не  може  корисно  придонети
               никакво аутономаштво, Муслимани се морају наслонити на своју етничку
               целину. Њихова је аутархија сувише слаба и немоћна. Аутономизам, парти-
               куларизам и племско-политички индивидуализам само су зли подржатељи
               културних назадности, које наше Муслимане социјално, привредно па и по-
               литички слаби. Само национална целина може решити и проблеме наших
               муслимана, а то је дужна, јер су њен осми део“. 5
                      Доласком на власт 1935. Милан Стојадиновић је мислио да придо-
               бијањем муслимана за уставно устројство Југославије по начелима Октрои-
               саног Устава из 1931. године, може придобити одлучујућу превагу у односу
               на Хрватски (и не само хрватски) сепаратизам. У том смислу је 1936. и ство-
               рена Југословенска радикална заједница (ЈРЗ). У принципима унутрашње
               политике ЈРЗ истиче „опште народну слогу“ и сарадњу „свију делова нашега
               народа“.
                      ЈРЗ истиче да су јој политички циљеви слога југословенских народа,
               без истицања српског, хрватског или словеначког народа, муслимани се и не
               помињу, само се пише о верским односима у држави.
                      „Циљ  је  Југословенске  радикалне  заједнице,  да  окупи  све  живе  и
               стваралачке народне снаге на заједнички рад, за обезбеђење будућности це-
               лога народа и за изградњу његовог живота. Све народне снаге и сви напори
               појединаца и целога нашега народа морају се слити уједно, у један моћни и
               велики покрет, на добро свију синова нашега народа. Ради тога, Југословен-
               ска радикална заједница води непоштедну борбу противу свију оних који
               хоће политику цепања народа и стварања неслоге међу племенима, верама
               и сталежима нашега народа. Она исто тако води борбу до истраге противу



               5   Мустафа А. Мулалић, нав. дело, стр. 469.
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149