Page 142 - Novopazarski Zbornik 36
P. 142

146                          Бранко Надовеза                    НЗ 36/2013

               питање би се постављало још упорније, а није веровао у то да се муслимани
               могу сасвим интегрисати у српски етнос.
                      У то време подстицани су натписи о југословенству муслимана, по-
               себно оних у историјској покрајини Босни и Херцеговини.
                      „Зашто је Муслиману потребан национализам? Зато што је сасвим
               другачији однос државе према поданику и према националном грађанину.
               Напослетку национализам не значи само „ја сам Србин“. Национализам је
               до сада најшири комплекс свих питања о којим овиси срећа и благостање
               једне етничке заједнице. Национализам је најреалнија синтеза свих култур-
               них, економских и социјалних стремљења једног народа. И сеоска школа, и
               сеоски бунар, и сеоски силос, пут, као и жељезнички, путовни, паробродски,
               ваздушни саобраћај националне државе, технизација, индустријализација,
               машинизације привреде, мелиорација итд., обухваћени су у здраво схваће-
               ном национализму. Кроз ништа друго не може се све то боље унапредити
               као кроз национализам, јер се кроз национализам најбоље воли целина и
               јер се национална целина изграђује само на здравим и напредним јединка-
               ма. Национализам је еманација рада, конструктивног рада, који служи реци-
               прочном интересу појединца и целине. Интересу националне целине не могу
               послужити партикуларистичка гледања. Кроз национализам морају се сви
               делићи националног организма са заједничким етничким особинама (исте
               крви и истога језика), културно и ментално изједначити да би интересу цели-
               не, следствено и себи, што боље послужили. Ако би Муслимани имали друге
               претензије које излазе из оквира национализма или ако би остали у ставу
               индиферентизма, не само што би довели у питање своја права на благодети
               које пружа једна организована национална целина, него би дошли у немогућ
               положај економског одржања“. 2
                      Муслимани су тридесетих година били на расцепу свог верског и по-
               литичког статуса. Били су на расцепу између задржавања унитарног и цен-
               тралистичког система и захтевима за федералном и сепаратистичком, то јест
               на расцепу између српскохрватског питања и односа.
                      Истицало се њихово залагање за југословенство и Југославију током
               прошлости, нарочито у Светском рату, што је нереално и претерано, јер је
               реч о појединцима а не о већини муслимана. Истиче се да су они били про-
               тив Аустроугарске и да су се исељавали у Малу Азију, али то су радили из
               верских протеста и због европске модернизације Босне и Херцеговине а не
               због југословенства.
                      „Не желимо ни да покушавамо да овдје евоцирамо историјски развој
               југословенских муслимана. У току столећа тај развој биљежи како дане крви


               2   Мустафа А. Мулалић, Орјент на Западу (Савремени културни и социјални проблеми му-
                   слимана у Југославији), Београд, 1936, стр. 468.
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147