Page 143 - Novopazarski Zbornik 36
P. 143

НЗ 36/2013   ОДНОС МИЛАНА СТОЈАДИНОВИЋА ПРЕМА БОСНИ...               147

               и искушења, тако и дане славе и великих прегнућа. Но крв није вода, и у току
               од пет стољећа југословенски муслимани успјели су да сачувају све своје
               битне расне особине, а све њихове акције биле су, стварно, уперене против
               освајача из Азије. Недостајала им је, можда, чврстина чистог националног
               освједочења, но тај недостатак није специфично њихов и ми знамо како је
               то освједочење изгледало и у многим другим, нашим и туђим, срединама и
               крајевима. Што се више улазило у XX вијек, тим је опћи став југословен-
               ских муслимана постајао све одређенији у националном смислу, тако да већ
               у првој деценији овога вијека почиње и плански рад њихов на акцијама које
               су, свака са своје стране, водиле једном коначном и заједничком циљу свих
               југословенских племенских, вјерских и класних чести, ка независности и
               слободи“. 3
                      Истичу се примери подршке муслимана југословенској идеји пре и
               током Светског рата 1914–1918. Истиче се политичка организација Млада
               Босна, писци Осман Ђикић и Авдо Карабеговић, добровољци у Светском
               рату и слично.
                      „Ми за дуго не би исцрпили листу муслиманских бораца за слобо-
               ду у независност, иако је она сразмјерно мала према учешћу других наци-
               оналних чести. Малена је била али храбра, борбена, њезин значај лежи у
               чињеници да су се југословенски муслимани, у борбама за слободу и неза-
               висност, налазили на свим оним фронтовима и у свим оним акцијама, које су
               сачињавале компоненту свеукупне националне борбе. С обзиром на њихов
               историјски развој, на њихову тешку судбину и њихов став према животу и
               свијету који је само једно нежељено насљеђе историје, као и на мали број
               интелигенције од њих се, усљед исувише кратког периода од почетка до кра-
               ја трајања националне пропаганде, и није могло тражити више од онога што
               су дали. А то што су дали, дали су од своје воље, свјесно и у пуној мјери.
               Важно је, при томе, истаћи да баш они њихови прваци који су били у првим
               борбеним редовима нису никада ни покушали да, за себе или за кога другог,
               у новој и слободној држави, есконтују чисту мјеницу на којој је требало пи-
               сати цифрама националне части и националних заслуга“. 4
                      Објективно историјски гледано било је током владавине османлијске
               империје Босном и Херцеговином низ примера негативног деловања мусли-
               мана према Србима православцима, а нарочито током Светског рата од 1914.
               и ужасног страдања српског становништва од стране муслиманских мили-
               ција (шуцкора и других), јер је управо српски народ био највећи заговорник
               уједињења јужнословенских народа и Југословена, са ретким изузецима Хр-
               вата, Словенаца и других.


               3   Чедомил М. Митриновић, Југословенски муслимани у борби за слободу и независност,
                   Гајрет-Календар за 1937, Сарајево, 1936, стр. 109.
               4   Исто, стр. 114.
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148