Page 229 - Zbornik 27
P. 229

234                         Evgenija Blanu{a                    NZ27/2003


                         pe{~ara i po koji komad sedre. Autori nagla{avaju da nema gotovo nika-
                         kvih podataka o prvobitnim ni potowim prozorima i vratima na objektu,
                         osim podataka o zapadnom ulazu u pripratu i doweg dela prozora iznad
                         sredweg prolaza oltarske pregrade.
                               Zatim autori iznose pregled ranijih izu~avawa i izvesne nedoumice
                         u pogledu hronologije i identifikacije objekta, zakqu~uju}i da je crkva
                         Bogorodice prema{ila ne samo visinom kupolu Sv. Nikole u Toplici, ve}
                         se razlikuje i u razmerama. Ta okolnost ih je u~vrstila u mi{qewu da je
                         Nemawa prvo sagradio glavni deo crkve Sv. Nikola u Toplici, pa je tek
                                                        26
                         onda obnovio stari trikonhos. Ru{evine crkve Sv. \or|a — \ur|evi
                         Stupovi, deo su manastirskog kompleksa koji se sastojao od trpezarije,
                         stambenih, ekonomskih zgrada i drugih zdawa, {to je utvr|eno arheolo-
                         {kim ispitivawima. Manastir je bio podignut u sredi{tu srpske sredwe-
                         vekovne dr`ave (nadomak Rasa), a wegov osniva~ je Stefan Nemawa, navode
                         autori. Tako|e navode svedo~ewa Stefana Prvoven~anog da je Stefan Ne-
                         mawa zapo~eo zidawe \ur|evih Stupova 1166. ili 1167. godine a crkva je
                         zavr{ena u razmaku od sredine 1170. do sredine 1171. godine. Ovaj mana-
                         stir se pomiwe od tada u svim va`nim istorijskim izvorima, u`ivaju}i
                         veliki ugled me|u crkvenim velikodostojnicima, a tome u prilog govori
                         ~iwenica da je tu sahrawen ~lan dinastije Nemawi}a, Kraq Dragutin.
                               Kraq Dragutin se smatra drugim ktitorom ove crkve, za ~ije vreme
                         su preduzeti obimni radovi: podignute su profane zgrade, dotada{wa ula-
                         zna kula pretvorena je u kapelu itd. Potom autori navode istorijske pri-
                         like i wihov uticaj na manastirski `ivot, navode}i razmere o{te}ewa
                         koja su dovela do toga da je manastir gotovo potpuno poru{en.
                               Pristupaju}i arhitektonskoj analizi autori bele`e da je crkva Sv.
                         \or|a jednobrodna gra|evina ~iji je brod podeqen na tri dela. Nad sred-
                         wim travejem ima kupolu a sa svake strane po jedno predvorje, {to autori
                                                                  27
                         isti~u kao novinu u ra{kom graditeqstvu. Tako|e akcentuju i kule izgra-
                         |ene uz zapadni travej, umesto uz pripratu {to odstupa od sheme crkve Sv.
                         Nikole u Toplici. Pri ovom istra`ivawu, uz preostale delove gra|evine,
                         autori su obilato koristili ranije Bo{kovi}eve tehni~ke snimke, {to je
                         omogu}ilo da utvrde oblik celog oltarskog prostora koji se sastoji od tri
                         traveja i tri apside (spoqa vi{estrane a iznutra polukru`ne). Od gorwe
                         konstrukcije oltarskog prostora ni{ta nije ostalo, bele`e autori, ali ih
                         to nije spre~ilo da prepoznaju prostorni sklop kakav ima Bogorodi~ina
                         crkva u Studenici. Autori tako|e bele`e da je ulogu naosa imao potkupol-
                         ni deo, a da je sa`eta osnova hrama posledica prostornih uslova u manasti-
                         ru. Kupolni deo je pravougaone osnove i u sva ~etiri ugla ima oja~awa na


                         26  Isto, 47–48.
                         27  Isto, 57–60.
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234