Page 49 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 49

Novopazarski zbornik, 46/2023, str. 37-54                            49


                   Muzeološki značaj i popularna kultura

                   Kada su spomenuti predmeti dospjeli u muzej „Ras” Novi Pazar, figurina 1,
               kao prva te vrste, postala je dio izložbene postavke muzeja, a prije toga organizo-
               vana je posebna izložba na kojoj je predstavljena.
                   Sva prethodna značenja i prethodni identiteti figurine, u trenutku kad se ko-
               ristila, onaj kad se proučava u okviru kulture u kojoj je nastala, nadograđeni su
               značenjem koje figurina ima kao muzealija, najstarija u muzeju „Ras”, i prva
               figurina koju muzej čuva.
                   U muzejskoj realnosti, muzeja koncipiranih na kulturnohistorijskom pristu-
               pu, u ravni linearnog historijskog kretanja društva (Olsen 2002), od nje počinje
               upoznavanje s muzejom te se nastavlja kroz gvozdenodopske kulture, srednji vi-
               jek i osmansko doba, preko tipskih i politički korektnih soba dva naroda koja žive
               u gradu, preko primijenjene umjetnosti i dokumenata, i završava se pitanjem u
               dvorištu muzeja: „A šta vam je ova mašina?” pokazujući na simbol socijalističkog
               metalskog radnika.
                   Dakle, ona je početna tačka muzejske postavke, ne zbog toga što je u neolit-
               skim zajednicama rijetkost, dapače, ona je simbol neolita, jasno prepoznatljiv oni-
               ma zbog kojih muzeji postoje, ali ona je prva, i za sada, najstarija, te joj to u kla-
               sično koncipiranim muzejima, daje za pravo da ima poseban muzeološki značaj.
                   Zbog činjenice da je prva koja se čuva u našem muzeju,a pronađena je na
               teritoriji Novog Pazara, analogno prethodnim sličnim slučajevima, dobila je kolo-
               kvijalno ime Pazarka. Veliko interesovanje javnosti za figurinu dovelo je stotine
               posjetilaca u muzej, te je postala dijelom popularne kulture, jer su joj mediji i za-
               jednica u kojoj je predstavljena upisivali nova značenja. Na društvenim mrežama
               su se povele i polemike vezane za rodnu pripadnost figurine, kao i za starost, pa
               i pojave vezane za sadašnju društvenu realnost. To je figurini dalo potpuno dru-
               gačiji identitet od onoga koji je imala kada se kao arheološki materijal proučava,
               i kakav je prvobitno imala.
                   Kako muzej ima ulogu da istovremeno sačuva (arhivira) i izloži predmet, što
               je samo po sebi problematičan koncept (Deloš 2006: 198), to je zadatak u konkret-
               nom slučaju bio usmjeren na prezentovanje kroz starost, neolitski način života i
               ontologiju, a istovremeno kontrolisati tumačenja u popularnoj kulturi.
                   Figurina tako u muzeju dobija svoju i estetsku i etičku komponentu, koja u
               nauci nije prepoznatljiva. Estetika neolitskih figurina govori više o imaginarnom
               umjetniku koji je stvarao i zašto je nešto isticao, koncept ljepote koji se razlikuje
               od današnjeg. Ovdje se to vidi kroz drugačije tumačenje vulve. Etička kompo-
               nenta ogleda se u činjenici da je neolitska figurina izašla iz heritološkog okvira
               važnosti zbog toga što je nešto „naše”. Ona nema tu identitetsku komponentu.
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54