Page 207 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 207

Novopazarski zbornik, 46/2023, str. 197-212                         207


                   3. Pragmatički aspekt preključivanja kodova

                   Preokretom u sociolingvističkim istraživanjima sa pitanja „zašto” na pitanje
               „kako” dolazi do preključivanja pragmatička analiza preključivanja kodova u ve-
               likoj meri dolazi do izražaja, i to kroz analizu konverzacije. Ključni pojam u ta-
               kvoj analizi postaje pojam jezičke upotrebe, a u okviru tog pojma i pragmatički i
               sociolingvistički aspekt učtivosti. Učtivost je univerzalni sociokulturni fenomen,
               a njeni konkretni i pojavni oblici se razlikuju u zavisnosti od jezika, epohe, kul-
               ture i tradicije. To slikovito pokazuju deiktički oblici obraćanja, čija je upotreba
               uslovljena društvenim položajem sagovornika, što je opet rezultat hijerarhijske
               strukture i odnosa unutar određene zajednice. U poređenju sa evropskim kul-
               turnim navikama, Japanci, na primer, pokazuju daleko viši stepen formalnosti i
               uzdržanosti u verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji: ,,O sebi i svom porodičnom
               krugu Japanac govori ponizno, dok u obraćanju sagovorniku ima mogućnost da
               odabere, u zavisnosti od distance, jedan od stilova koji mogu odražavati različite
               nivoe učtivosti” (Rajić 2016: 91). Kada je reč o pragmatičkom aspektu preključi-
               vanja i odnosu pragmatike i sociolingvistike, važno je napomenuti da pragmati-
               ka započinje semiotikom Čarlsa Morisa (Charles Moris) i semantikom Karnapa
               (Rudolf Carnap) (Cameron, Schwenter 2013: 466). U njihovim istraživanjima se
               navodi da pragmatika proučava upotrebu jezika, pa samim tim u istraživanje uk-
               ljučuje govornika/govornike. Pragmatika proučava jezik u kontekstu i kontekst
               koji utiče na upotrebu jezika, kao i konstrukcije postojećih i mogućih značenja
               kod  govornika/sagovornika/slušaoca/čitaoca.  S  druge  strane,  sociolingvistika
               proučava upotrebu jeziku u različitim kontekstima koji su uslovljeni različitim
               sociološkim faktorima (pol, godine, socijalni status, društvena uloga, poreklo,
               kulturološko pamćenje i slično), kao i različite efekte upotrebe jezika u društvu.
               Definisanje pragmatike i poimanje njenih ciljeva i opsega različito je na različitim
               podnebljima. Tom prilikom Bakšić i Bulić (2019) navode:
                   U  kontinentalnoj  Evropi  naziv  pragmatika  češće  se  upotrebljava  u  mnogo  širem
                   smislu nego u zemljama engleskog govornog područja, te obuhvaća veći broj po-
                   java koje bi lingvisti u zemljama engleskog govornog područja svrstali isključivo
                   u sociolingvistiku. S druge strane, prva definicija koju Levison navodi u opširnom
                   objašnjenju pojma i predmeta pragmatike usko određuje pragmatiku kao „prouča-
                   vanje onih veza između jezika i konteksta koje su gramatikalizirane ili kodirane u
                   strukturi jezika”.
                   Pragmatika, dakle, nije unificirana disciplina. Ona ne raspolaže jedinstvenim me-
                   todom ni jedinstvenim predmetom proučavanja. Takvo stanje nije nepovoljno za
                   pragmatiku, jer „ukoliko smatramo da raznolikost mišljenja može biti znak zdravog
                   razvoja predmeta proučavanja, onda se može reći da mali broj drugih oblasti nauke
                   o jeziku toliko obećava u budućnosti kao pragmatika” (Bakšić, Bulić 2019: 24).
   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212