Page 46 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 46

46                      S. Bandžović, Novopazarski jevreji: tragovi u historiji i vremenu


               đaji kojih je važno sjećati se. Sjećanje se određuje i kao “predstavljanje (ili vraća-
               nje prisutnosti) prošlog vremena”. U trajnoj je evoluciji, otvoreno dijalektici “us-
               pomene i zaborava, nesvjesno neprekidnih iskrivljenja, osjetljivo na prisvajanja i
               manipulacije, podložno dugim mirovanjima i naglim oživljavanjima”.  Historija ne
                                                                           3
               vrednuje podjednako, naglašava Todor Kuljić: ”svaki trag niti ga čuva”. Historija
               pamćenja zaborava neizostavna je u kritici historiografije.  Svi narodi imaju za-
                                                                   4
               sebne priče i datume u memoriji, pamte drugačije događaje i datume, apostrofiraju
               različite uloge, ovjekovečuje spomenike. Važno je osjećanje za složenost života
               i historije. “Lokalna” i “regionalna” historija potvrđuju višedimenzionalnu sliku
               prošlosti,  događaja,  ljudi  ili  zajednica  na  određenom  području,  stavljenu  u  šire
               okvire.  Poznavanje svjetske/evropske prošlosti bitno je za shvatanje kompleksnih
                     5
               procesa, poređenja i pozicioniranje nacionalnih i regionalnih historija u širi kon-
               tekst koji pruža sadržajnije odgovore. To se odnosi i na prošlost jevrejskih zajedni-
               ca na balkanskom i južnoslavenskom prostoru.
                                                        6
                     Progonom  iz  Španije  1492.  nasilno  je  okončano  višestoljetno  prisustvo
               Jevreja na tom prostoru.  Oni su krenuli većim dijelom istočnim i jugoistočnim
                                     7
               pravcem preko Sredozemnog mora, preko južne Italije, odakle su, nakon nekoli-
               ko decenija, bili ponovo izgnani. Preko obalskih područja sjeverne Afrike, Male
               Azije, i istočnog dijela Balkana, mnogi su uspjeli stići do Osmanskog Carstva, gdje
               su naišli na gostoprimstvo i susretljivost. Od svih zimmijskih zajednica, naglaša-
               vaju Benjamin Braude i Bernard Lewis, samo su iberijski Jevreji postali osmanski
               podanici vlastitim izborom, a ne kao rezultat osvajanja. Odnos prema njima bio
               je u skladu s opštim načelima šerijatskog prava. Jevrejski izvori iz XVI stoljeća
               opisuju Carstvo kao “raj koji je došao nakon dugog vremena progona i torture”.
                                                                                      8
               3    P. Nora.  (2007).  Između  sjećanja  i  povijesti.  Diskrepancija,  br.  12  (137)  Zagreb;
               Katroga, F. (2011). Istorija, vreme i pamćenje. Beograd. Str. 18; Vajzner, A. - Pisari, M.
               (2015). Kultura sećanja. Beograd. Str. 7.
               4   Kuljić, T. (2006). Kultura sećanja: teorijska objašnjenja upotrebe prošlosti. Beograd.
               5   Krpan Smiljanec, M. (2017). Lokalna povijest – temelj izgradnje zavičajne zbirke.
               Knjižničarstvo. Glasnik Društva knjižničara Slavonije, Baranje i Srijema br. 1-2 (53–55).
               6   Na jug Balkana Jevreji su došli nakon pada Prvog jerusalimskog hrama (587. godine prije
               nove ere). Početkom nove ere i docnije, pristigli Jevreji pratili su rimske legije kao zanatlije
               potrebne vojsci. Arheološki pronalasci, među kojima su najznačajniji nekropola i naselje
               u Čelarevu koje datira između VIII i IX stoljeća govore o prisustvu Jevreja na prostorima
               današnje Srbije u tom periodu. Jevreji koji su tu živjeli u to doba nazivali su se Romanioti
               (orijentalni ili Istočni Jevreji). Oni su živjeli u Vizantiji, odakle su se razišli po mnogim
               zemljama – vidi: Mirč, M. (1957). Jevreji na Balkanskom poluostrvu i u staroj srpskoj državi
               do dolaska Turaka. Jevrejski almanah (49–52); Portreti i sećanja jevrejske zajednice u Srbiji
               pre Holokausta: priručnik za nastavnike i nastavnice. Beograd 2015. Str. 15.
               7   Vukomanović, M. (2005). Verska tolerancija u islamskoj Španiji. Religija i tolerancija,
               br. 4 (36–37).
               8    Kršćani  i  Jevreji  u  Osmanskoj  carevini:  funkcioniranje  jednog  pluralnog  društva.
               Sarajevo 2009. Str. 50–51.
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51