Page 41 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 41

Новопазарски зборник, 45/2022, стр. 33-43                            41


                     Гледано са аспекта модерног друштва, све наведене куле могу оства-
               рити и свој економски потенцијал као туристичке атракције. Расуте широм
               наше земље, свака од њих доноси специфичну препознатљивост у региону
               којем припада. Претходно помињане тврђаве у Раму и Голупцу су вероватно
               најбоље искоришћени економски пројекти у последње време. Обнове ових
               здања су тек пре коју годину окончане и две дунавске тврђаве сада несметано
               примају посетиоце из земље и иностранства.



                     Закључак

                     Значај очувања средњовековне архитектуре на овим просторима може
               се мерити не само непосредном историјском вредношћу, већ и могућности-
               ма искоришћавања у садашњости и будућности. Неке тврђаве, попут Рамске
               и Голубачке, већ остварују економско-туристички потенцијал. Куле су неи-
               зоставни део средњовековних градова и утврђења, богате су историјом и за
               њих се везују бројне легенде. Међу њима, својом грандиозношћу издвајају се
               последња упоришта одбране – главне, донжон, односно бранич-куле. Оне су
               дуго браниле државност, језик и културу средњовековне Србије. Међу најваж-
               нијим достигнућима војног градитељства највише су истражене и приказане
               донжон кула у Смедереву и Деспотова кула у Манасији. Дунав је омогућио
               настанак многих таквих утврђења, али је мали број оних чије су донжон куле
               и данас физички присутне и њихово истраживање оствариво. Кула Небојша,
               иако није у групи сачуваних, пренела је своје име на кулу друге намене и тако
               опстаје као релативан део материјалне културе српског народа. У другим де-
               ловима земље постоје делимично очуване куле које би тек требало да постану
               предмет јавног интересовања.
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46