Page 147 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 147

Новопазарски зборник, 45/2022, стр. 141-174                         147


               дрвене делове веже се неоштећена и уштављена кожа/мешина. Мешина се
               веже тако што се обично на врату налази дуваљка (душник), а на ногама се
               везују дипља и дилчик. Међутим, то није било строго правило којег су се гра-
               дитељи и свирачи придржавали јер је било и примерака код којих је на врату
               била дипља, док су дилчик и дуваљка били на ногама.  Душник некада нема
                                                                 17
               своју дурљају, већ се директно спаја са кожом. На дну душника налази се
               клапна (заклапач, капак), која спречава враћање ваздуха из мешине. Кожа је
               најчешће била овчја, а моглаје да буде и козја (Поповић 2021: 283). На задњем
               делу, кожа се конопљаним канапом везивала за округлу дрвену плочу на којој
               су се могли наћи и изрезбарени геометријски мотиви, иницијали свирача или
               парче огледала.  Пискови су се у Сувом Долу правили од трске и дивље руже
                             18
               (Rosa canina), али за овај тип гајди  чешће су употребљавани пискови који су
               израђивани од дивље руже.  Код пештерско-старовлашких гајди на пискове
                                         19
               се није намотавала кучина, па су се они директно увлачили у сам канал који
               је био истог пречника од почетка до краја. Оваквим писковима није била по-
               требна кучина јер су директно улазили у канал мелодијске свирале (Поповић
               2021: 284). Пештерско-старовлашке гајде су израђиване у различитим вели-
               чинама. У зависности од гласовних могућности певача, постојале су велике
               гајде, које свирају дебело, и мање гајде, које су свирале танко.  Прве су се
                                                                           20
               највероватније користиле за пратњу мушког гласа, док су друге коришћене за
               пратњу женског.
                     Како гајде свирају, тако и она ’ певач пева. То мора да се сложи. Ако
               гајде свирају танко, певач пева тање; ако гајде свирају дебело, певач пева
               крупније. 21
                     У инструменталној традицији српског становништва Горње Пештери
               биле  су  заступљене  и  трогласне  суводолско-буђевске  гајде.  Забележена  су
               казивања о присуству овог подтипа у Сувом Долу и Буђеву.  Сличне су по-
                                                                       22
               менутом типу, осим што се као новина са задње стране калема/дипље јавља
               још један отвор за палац и дуги дводелни или троделни дилчик. Мелодијска
               свирала је задржала свој првобитни облик, као на пештерско-старовлашком
               типу са шест отвора, као и трећи део бордунске свирале, који се на врху ши-
               рио у левак и, највероватније због могућности померања горе-доле, није имао
               17  Казивање  Комнена  Поповића  из  Сувог  Дола,  забележено  у  Сувом  Долу  18.
               августа 2007,током теренског рада аутора.
               18  Казивање Јаблана Ђуровића из Сувог Дола, забележено у Сувом Долу 1. октобра
               2017, током теренског рада аутора.
               19  Казивање  Васа  Величанина  из  Метикоша,  забележено  у  Метикошима 10.
               фебруара 2017, током теренског рада аутора.
               20  Казивање Јаблана Ђуровића из Сувог Дола, забележено у Сувом Долу 1. октобра
               2017, током теренског рада аутора.
               21  Казивање  Комнена  Поповића  из  Сувог  Дола,  забележено  у  Сувом  Долу  18.
               августа 2007, током теренског рада аутора.
               22  Исто.
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152