Page 151 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 151
Новопазарски зборник, 45/2022, стр. 141-174 151
са унутрашње стране коже. У дурљају је улазио дилчик. Мешина се обично
израђивала од коже овце, а ређе и од коже козе или јарета, и то тако што је
претходно штављена. Ошишана мешина се везивала тако да се длака окре-
тала унутра, док се кожа са које је састругана сва масноћа окретала споља.
Мешина је често мазана свињском машћу како би била мекана и како би се
сачувала од спољашњих атмосферских утицаја. За све делове гајди мешина
се везивала изнутра, док је са задње стране везивана споља. 30
Шупељ/одпиринча један је од најпопуларнијих музичких инструмена-
та горњопештерских крајева. Назив инструмента везан је за његове мор-
31
фолошке карактеристике. Овај овчарски инструмент целом својом дужином
је шупаљ и нема писак. Без обзира на материјал од којег је израђен, међу
православним становништвом у Сувом Долу и Буђеву зове се двојако – и шу-
пељ, и од пиринча. Овај инструмент у српској традицији Горње Пештери
32
има искључиво шест отвора (Поповић 2021: 302). Дужина металних приме-
рака шупеља/од пиринча у Сувом Долу обично је 22–50 цм. Дрвене варијанте
овог инструмента на горњој страни су имале задебљање које се завршавало
оштрим бридом, а такође и незнатно задебљање на доњој страни инструмен-
та. Увођењем месинга као материјала за израду ове свирале копирани су ста-
ри обрасци, с тим што су задебљања на дрвеним примерцима заменила два
прстена од месинга дужине 1,5–2 цм, и то један на почетку, који се завршавао
у брид, и други на крају инструмента. У недостатку материјала, доњи прстен
је могао и да изостане, што се ретко дешавало. Осим ове варијанте, постоја-
33
ла је и друга, на чијем је доњем крају уместо прстена постојао краћи комад
уже цеви која се увлачила у тело инструмента, чиме се на доњој страни пра-
вило сужење. Ова цев је мало излазила из тела инструмента, али је ређе могла
да буде и равна са крајем тела инструмента (Поповић 2021: 304). Осим ових
варијанти, постојали су и примерци без прстенова. 34
30 Казивање Комнена Поповића из Сувог Дола, забележено у Сувом Долу 3.
јануара 2008; казивање Васа Величанина из Метикоша, забележено у Метикошима
10. фебруара 2017, током теренског рада аутора.
31 У народној терминологији шупељ/ од пиринча и кавал носе назив „овчарске
свираље“.
32 Казивање Комнена Поповића из Сувог Дола, забележено у Сувом Долу 3.
јануара 2008; казивење Миломира Поповића из Сувог Дола, забележено у Сувом
Долу 24. јуна 2009; казивање Богољуба Ракочевића из Буђева, забележено у Буђеву
12. јула 2009, током теренског рада аутора. Назив шупељ/шупељка има корен
у црквенословенском сопјел, које корен има у прасловенском сопел (сопелка),
изведено из сопети (шуштавим звуком дувати у цев). Из овога може да се закључи
да су Словени у средњем веку имали из старе традиције сачувану свиралу без писка.
– Ђуровић 2016, 123–125.
33 Последњих деценија у употреби су и свирале „од пиринча“ које немају ниједан прстен.
34 Казивање Комнена Поповића из Сувог Дола, забележено у Сувом Долу 18.
августа 2007, током теренског рада аутора.