Page 145 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 145

Новопазарски зборник, 45/2022, стр. 141-174                         145


               у мелодијску и бордунску свиралу. 8
                     Пештерско-старовлашке гајде, које налазимо у стручној литератури,
               назив су добиле по територији на којој су биле распрострањене.  На Горњој
                                                                            9
               Пештери, према казивањима старије генерације, биле су заступљене у ин-
               струменталној традицији српског православног становништва у следећим се-
               лима: Суви До, Долиће, Буђево, Биоц, Жабрен, Тузиње, Расно, Аливеровиће
               и Дуга Пољана.  Не искључује се могућност да су гајде биле у употреби и у
                              10
               Бољарама, али током теренског истраживања није забележен ни један казивач
               који би то потврдио. Основна варијанта пештерско-старовлашких гајди на
               Горњој Пештери у српској инструменталној традицији има мелодијску свира-
               лу са пет отвора са предње стране, без отвора на задњој страни, и бордунску
               свиралу која је краћа од мелодијске (Поповић 2021: 282). Мелодијска свирала
               се у Сувом Долу, Буђеву и Биоцу зове дипљаили калем.  На крају мелодијске
                                                                  11
               свирале налази се левкасто проширење – шота. У Сувом Долу, Биоцу и Буђе-
               ву, по ободу проширења (шоте) налазе се две рупе гласнице, мада су се глас-
               нице бушиле и непосредно после последњег отвора за прст, на месту где се
               мелодијска цев шири.  Мелодијска свирала се израђује из једног дела.
                                   12

               8  Гајде су у српској инструменталној традицији инструмент који је био у употреби
               током  средњег  века.  Петар  Вукосављевић  наводи  стари  српски  назив  „гадље“  –
               Вукосављевић 1981, 10, док Боривоје Џимревски реч гајда или гајде повезује са
               готским изразом gait или ghait, што у преводу значи коза. То би могло да се повеже
               са мешином која је најчешће израђивана од козје коже. – Радисављевић 2011, 67.
               Васиљевић наводи да постоје мишљења да су гајде инструмент који су Стари Словени
               донели са собом. Према Игору Ђуровићу, Срби су још у прехришћанском периоду
               познавали карабе, које су основ гајди. Оне су код Срба биле веома распрострањене
               још у 11. веку. – Ђуровић 2016, 137–138.
               9  Овај тип гајди био је распрострањен у пештерским селима и крајевима који се
               граниче Пештером, а то су села која се налазе на јужним границама Старог Влаха
               према Пештери и поједина поткопаоничка села. –  Вукосављевић 1979, 21–22.
               10  Казивање Комнена Поповића из Сувог Дола (према казивању његових стричева
               Обрена и Јеврема), забележено у Сувом Долу 18. августа 2007; казивање Јаблана
               Ђуровића из Сувог Дола (према казивању његовог оца Милуна), забележено у Сувом
               Долу 1. октобра 2017; казивање Николе Новчића из Буђева, забележено у Буђеву 12.
               јуна 2018, током теренског рада аутора. Пошто српско првославно становништво
               више не живи у Долићима, Жабрену, Аливеровићима, Тузињама, Дугој Пољани и
               Расну, предмет теренских истраживања била су села Суви До, Буђево, Бољаре и
               Биоц.
               11  Дипља је термин који се у народној традицији Горње Пештери не односи на
               музички инструмент „дипле“, већ на мелодијску свиралу пештерско-старовлашких
               гајди. У Штављу мелодијску свиралу зову велика дипља  или калем – Вукосављевић
               1979: 22.
               12  На примерку из Штавља гласнице се налазе непосредно испред места где се цев
               мелодијске свирале шири у левкасти завршетак – Вукосављевић 1979: 22.
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150