Page 142 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 142

142                    Д. Поповић, Калем, гајде, шупељ/од пиринча и кавал као део...


               најпрепознатљивија по дувачким музичким инструментима који су уједно и
               њени  најаутентичнији  репрезенти.   Од  свеукупног  музичког  инструмента-
                                                2
               ријума српског становништва Горње Пештери, издвојићемо четири инстру-
               мента: калем, гајде, шупељ/од пиринча  и кавал.
                                                   3



               2    Многи  традиционални  инструменти  су  били  у  употреби  и  у  средњем  веку,
               пре доласка Османлија на Балкан. – Васиљевић 1957: 9; Ђуровић 2016: 125, 133;
               Pejović 2005: 186. То видимо и кроз наративно српско средњовековно сликарство
               Ренесансе  Палеолога,  где  су  још  у  периоду  владавине  краља  Стефана  Уроша  II
               Милутина  (1282–1321)  и  цара  Стефана  Уроша  IV  Душана  (1331–1355)  осликани
               многи дувачки, ударачки, гудачки и трзачки инструменти који имају своје пандане
               у данашњим. Податке о њиховом присуству у периоду Немањића такође налазимо
               и у писаним изворима. Многе од средњовековних музичких инструмената српско
               становништво Горње Пештери сачувало је до данас у народној музичкој пракси.
               Доласком Османлија у старорашке пределе 1455. године, употреба традиционалних
               музичких  инструмената  код  српског  православног  становништва  знатно  је
               редукована. Многи од њих били су у тајној или јавној употреби све до 20. века, када
               су поједини потпуно нестали из народне музичке праксе, док су се други одржали.
               Структура  становништва  Горње  Пештери  се  смењивала  током  историје  –  од
               екавског староседелачког српског, које је у највећем броју расељено до 1690. и 1809.
               године, до ијекавског новопридошлог динарског, које је почело да насељава Горњу
               Пештер током 19. века. Тако и у инструменталној традицији српског становништва
               видимо  слојевитост,  где  разликујемо  старији  и  млађи  слој.  Очуваност  музичких
               инструмената  који  припадају  старијем  слоју  довољно  говори  о  континуитету
               културе староседелачког српског и новопридошлог динарског становништва.
               3   Шупељ је стари назив и углавном се односи на дрвене примерке овог инструмента.
               Развојем трговачког слоја становништва, на Горњу Пештер су почели да доносе
               металне цеви од којих су локални мајстори израђивали овај инструмент. У тој форми,
               израђен од неког метала, најчешће месинга, познат је и као свирала „од пиринча“
               ( тур. „pirinç“– месинг), што би у народном преводу значило свирала од месинга.
               –Вукосављевић 1989: 211. Термин шупељ је полако почео да излази из употребе, а
               одомаћио се назив „од пиринча“. Очувавши стари назив, поједини свирачи Срби и
               металне примерке називају двојако – и као шупељ, и као „од пиринча“. Иако постоје
               два  назива  који  се  међусобно  преплићу,  реч  је  о  истом  музичком  инструменту
               направљеном од различитих материјала. Назив ове металне свирале примарно је
               подразумевао месинг као материјал за израду, међутим, данас назив „од пиринча“
               подразумева и примерке израђене од других метала (бакар, алуминијум, гвожђе)
               и осталих материјала (дрво, пластика).  – Казивање Комнена Поповића из Сувог
               Дола,  забележено  у  Сувом  Долу  10.  августа  2010;  казивање  Јаблана  Ђуровића
               из Сувог Дола, забележено у Сувом Долу 1. октобра 2017, током теренског рада
               аутора. Како би било јасно о којем се материјалу ради, а поштујући тренутну двојну
               народну терминологију за овај инструмент, користиће се облици „дрвени шупељ/од
               пиринча“, „метални шупељ/од пиринча“ и „пластични шупељ/од пиринча“.
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147