Page 152 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 152
152 Д. Поповић, Калем, гајде, шупељ/од пиринча и кавал као део...
Слика 9. Дрвени шупељ/од пиринча Душана Поповића из Сувог Дола
(фото: Душан Поповић)
Слика 10. Метални шупељ/од пиринча Предрага Ђуровића из Сувог Дола
(фото: Душан Поповић)
Овчарски инструмент сродан шупељу/од пиринча јесте кавал. Кавал је,
као и шупељ/од пиринча, дувачки инструмент типа народне флауте. Својим
35
морфолошким карактеристикама кавал се разликује од шупеља/од пиринча
у броју отвора, дужини и постојању гласница које се налазе на доњем делу
кавала, чија је улога да инструменту дају звучност и специфичну боју тона.
Слика 11. Бакарни кавал Миломира Поповића из Сувог Дола
(фото: Душан Поповић)
Дужина кавала у Сувом Долу износила је 55–90 цм (Поповић 2021:
306), док су у Буђеву кавали били дуги 60–80 цм. На његовој предњој стра-
36
ни постоји седам отвора за прсте, а на задњој страни налази се отвор за палац.
На старијим примерцима отвори су обично елипсастог облика и обликовани
су тако да је дужа страна елипсе постављена по дужини кавала. На горњој
страни инструмента налази се благо проширење које се, као и код шупеља/од
пиринча, завршава у оштар брид (Поповић 2021: 306–307).
Материјали за израду
Мештани су музичке инструменте израђивали од домаћих, лако до-
ступних материјала. У ту сврху користили су дрво, трску, кожу икост од ро-
гова. Материјали су експлоатисани из домаће средине, осим материјала за
35 Кавал се свира углавном у источним, југоисточним и јужним деловима Србије,
на Косову и Метохији. – Закић, Јовановић 2013: 12.
36 Казивање Богољуба Ракочевића из Буђева, забележено у Буђеву 12. јула 2009;
казивање Николе Новчића из Буђева, забележено у Буђеву 14. маја 2016, током
теренског рада аутора.