Page 91 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 91

Burhan Čelebić                                                      UDK
               JU Muzej Bijelo Polje




                   TIPOLOGIJA I ORNAMENTIKA NOVOPAZARSKIH
                       NIŠANA U SVJETLU NOVIH ISTRAŽIVANJA




                     Sažetak:  U  dosadašnjim  istraživanjima  novopazarskih  nišana  brojni  is­
                     traživači su se bavili uglavnom epigrafikom istih, a u ovom je radu obrađena
                     problematika tipologije nišana i njihova umjetnička vrijednost. Turbani tj.
                     bašluci po svojim izgledima ukazuju na socijalno­ekonomski status umrlo­
                     ga. Pored toga ornamentika je simbolika jer su mačevi, rozete i biljni motivi
                     na klasični ili stilizovani način klesani na nišanima. Mi ćemo se u ovom radu
                     truditi da riješimo problem ornamentike i tipologije u ovom kraju.


                     Ključne riječi: Novi Pazar, Altunalem džamija, Arap džamija, Bor džami­
                     ja, Parička džamija, Gazilar i Veliko groblje, turban, bašluk, nišan, stećci,
                     mačevi, rozeta.



                     Uvod

                     Za vrijeme Osmanlija, Novi Pazar je postao šeher, odnosno veliki grad. Iz-
               među 1346. i 1459. godine na mjestu srednjovjekovnog Rasa formiralo se naselje
               Trgovište u kom su svoju koloniju, dućane i konzula imali i Dubrovčani. Tada je
               grad bio povezan trgovačkim putevima sa Dubrovnikom i Nišom. 1
                     Godinu osnivanja Novog Pazara treba staviti između 1455. godine, kada je
               izvršen popis ovih krajeva, u kome se ne pominje Novi Pazar, i 1461, kada se on
               prvi put pominje. Ime Jeni Pazar – tj. Novi Pazar – trebalo je da označi novo na-
               selje, za razliku od onog gdje je ranije postojao Eski Pazar tj. Stari Pazar, odnosno
               Trgovišta, a današnje Pazarište (Mušović 1979: 15). Prva islamska građevina jeste
               Gazi Isa-begova džamija (sagrađena vjerovatno poslije 1460. god.) i hamam s istim
               imenom. Međutim, poslije nje je napravljena Lejlek-džamija (Havale Ahmed-beg
               džamija), koja je istovremeno napravljena s Isa-begovom džamijom. Nakon ovih
               džamija sagrađene su sljedeće: Altunalem-džamija između 1516. i 1528, Arap-dža-
               mija (Hasan Čelebijina džamija) 1528. god. (?), Bor-džamija (Hadži Huremova

               1  Mušović E. (1979). Etnički procesi i etnička struktura stanovnišva Novog Pazara. Beograd:
               Etnografski institut srpske akademije nauka i umjetnosti, Str. 15; Premović-Aleksić D. (2013).
               Islamski spomenici Novog Pazara. Novi Pazar: Muzej Ras. Str. 5.
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96