Page 48 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 48
48 Д. Л. Стојковић, Хроничар Омер-ефендија Новили (Боснави)...
тога, био је праведан до скрајности и увијек тражио савјета од искусних
бега и капетана, а то све је импонирало Бошњацима јер се нијесу научили на
такве везире него на самовољне тврдоглавце (Bašagić 1900: 101-102).
Инсистирање на традицији јуначке одбране Босне од неверника имало
је утемељење и у народном предању. Анегдоте и сећања из рата преточени су и
у књижевна дела која су, по свему судећи, коришћена као извори за детаљније
упознавање с догађајима и личностима. Пре свега, рат је остао упамћен преко
народних песама босанског становништва, од којих је најистакнутија Бој под
Бањомлуком година 1737 Капетановић-бега Љубушака и драмски спев у три
чина (пет слика) Под Озијом или крвава награда, који је приредио Сафвет-
бег Башагић. У Боју под Озијом приказна је трагедија муслиманске војске
из Босне и погибија знаменитих ага приликом одбране тврђаве Очаков (тур.
Özi) 1737. године. Издвајамо стихове у којима се види страхота ратовања, али
и учешће Срба на страни руске војске:
Но су Срби хитри на оружје,
Побише се под Озијом градом,
Све брзијем прахом и оловом.
Докле силне Турке рашћераше,
Сто хиљада глава посјекоше,
Седамдесет ага заробише
О све Босне и Херцеговине.
Значај који је победа под Бањалуком у корист муслиманске војске
имала за очување Босне у границама Османског царства указује и опширна
песма бега Љубушака, у којој поред уобичајних података, вероватно
преузетих од Новилија, уочавамо и коришћење других извора, вероватно
западне провенијенције с обзиром да се спомиње како је хабзбуршки цар
своју војску покренуо на Босну због великог зулума (неправде) који је
трпела раја (мислећи на хришћане), о којој је сазнао на основу жалби које
су му стизале и захваљујући шпијунажи од стране католичких фратара.
Описане су припреме обе војске и долазак под Бањалуку као и борбе
које су се одвијале, и то редоследом како их Новили описује, укључујући
сахрањивање погинулих и именовања заслужних команданата који су по
имену и наведени. На самом крају песме наводе се имена свих који су пали
као шехити, а заузимали су важне службене позиције. Нека од имена су
позната и у хроникама док већина наведених представљају податаке из
другог извора или народног предања: