Page 48 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 48

48                   Д. Л. Стојковић, Хроничар Омер-ефендија Новили (Боснави)...


               тога, био је праведан до скрајности и увијек тражио савјета од искусних
               бега и капетана, а то све је импонирало Бошњацима јер се нијесу научили на
               такве везире него на самовољне тврдоглавце (Bašagić 1900: 101-102).

                     Инсистирање на традицији јуначке одбране Босне од неверника имало
               је утемељење и у народном предању. Анегдоте и сећања из рата преточени су и
               у књижевна дела која су, по свему судећи, коришћена као извори за детаљније
               упознавање с догађајима и личностима. Пре свега, рат је остао упамћен преко
               народних песама босанског становништва, од којих је најистакнутија Бој под
               Бањомлуком година 1737  Капетановић-бега Љубушака и драмски спев у три
               чина (пет слика) Под Озијом или крвава награда, који је приредио Сафвет-
               бег  Башагић. У Боју под Озијом приказна је трагедија муслиманске војске
               из Босне и погибија знаменитих ага приликом одбране тврђаве Очаков (тур.
               Özi) 1737. године. Издвајамо стихове у којима се види страхота ратовања, али
               и учешће Срба на страни руске војске:

                                       Но су Срби хитри на оружје,
                                        Побише се под Озијом градом,
                                        Све брзијем прахом и оловом.
                                         Докле силне Турке рашћераше,
                                       Сто хиљада глава посјекоше,
                                       Седамдесет ага заробише
                                                       О све Босне и Херцеговине.

                     Значај који је победа под Бањалуком у корист муслиманске војске
               имала за очување Босне у границама Османског царства указује и опширна
               песма  бега  Љубушака,  у  којој  поред  уобичајних  података,  вероватно
               преузетих од Новилија, уочавамо и коришћење других извора, вероватно
               западне провенијенције с обзиром да се спомиње како је хабзбуршки цар
               своју  војску  покренуо  на  Босну  због  великог  зулума  (неправде)  који  је
               трпела  раја (мислећи на хришћане), о којој је сазнао на основу жалби које
               су  му  стизале  и  захваљујући  шпијунажи  од  стране  католичких  фратара.
               Описане  су  припреме  обе  војске  и  долазак  под  Бањалуку  као  и  борбе
               које су се одвијале, и то редоследом како их Новили описује, укључујући
               сахрањивање погинулих и именовања заслужних команданата који су по
               имену и наведени. На самом крају песме наводе се имена свих који су пали
               као шехити, а заузимали су важне службене позиције. Нека од имена су
               позната  и  у  хроникама  док  већина  наведених  представљају  податаке  из
               другог извора или народног предања:
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53