Page 233 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 233

Novopazarski zbornik, 43/2020, str. 227-237                         233


               okviru koga se može govoriti o toplo-ograničavajućem i hladno-ograničavajućem
               odgojnom stilu;  autoritativni odgojni stil kao toplo usmjeravajući;  liberalni odgoj-
               ni stil u okviru koga se može govoriti o toplo-popustljivom i hladno-popustljivom
               odgojnom stilu (Lacković-Grgin 1982: 115-126). Rezultati istraživanja Diane Ba-
               umrind koje je sprovela sa svojim saradnicima su široko poznati, zbog (empirijski)
               zasnovane klasifikacije tipova roditeljstva, te zbog tvrdnje da najbolje razvojne
               mogućnosti za dijete postoje u okviru autoritativnog, a ne permisivnog stila rodi-
               teljstva (Baumrind 1997: 91).
                     Rezultati kros-kulturalnih istraživanja pokazuju da  na odgojne stilove utječu
               normativi i običaji koji postoje u jednom društvu, prenose se sa generacije na gene-
               raciju kroz praksu podizanja djece u određenoj kulturi. Obrasci ponašanja koji su
               prihvatljivi u jednoj kulturi mogu biti odbačeni u nekoj drugačijoj kulturi, što zavisi
               od karakteristika kulture, od razlika u pogledu vrijednosti, običaja i normi te kulture.
                     U  patrijarhalnim  kulturama,  otac  treba  da  bude  strog,  pravičan,  a  majka
               blaga i podržavajuća. Od djeteta se očekuje bespogovorna poslušnost. Uglavnom,
               očevi u takvim društvima, ako žele očuvati moralne norme i poštovati pravila po-
               našanja, moraju prema djetetu prevashodno biti strogi. Trebješanin navodi da u
               srpskoj kulturi, koja važi za patrijarhalnu kulturu, majka i ostali članovi porodice
               mogu biti popustljivi prema djeci, dok otac mora biti strog (Trebješanin 1991). O
               važnosti i utjecaju kulture na roditeljsko ponašanje Makgilikadi-De Lisi (Sigel,
               McGilliccuddy-De Lisi, 2002: 425-442), ističu da je kultura kao prozor u razu-
               mijevanju porijekla i razvoja vjerovanja roditelja da teže načinu odgoja djece po
               modelu predaka. U kanadskoj kulturi naglasak je na autonomiji, individualnosti i
               odlučnosti koja se smatra socijalnom zrelošću mladih. Čao (Chao 1994) u svojoj
               studiji navodi da je kinesko roditeljstvo često opisivano kao kontrolišuće, auto-
               ritarno, restriktivno, ali daje dobre rezultate u školskom učenju kod djece, dok
               u kanadskoj ne daje dobre rezultate. Izrazitu roditeljsku autoritarnost zabilježenu
               u argentinskom društvu uslovila je opća politička i ekonomska nesigurnost u toj
               državi. Belgijsko društvo karakteriše visok stepen sigurnosti, prijateljski i demo-
               kratski odnos roditelja. U Francuskoj, majke su te koje se oslanjaju na intuiciju,
               spontanost u odgoju djece. U japanskom društvu, ciljevi socijalizacije usmjereni
               su na postizanje zajedništva i skladnog grupnog identiteta sa naglaskom na razvoj,
               emocionalnu zrelost i samokontrolu, strpljenje, upornost (Chen i Kaspar 2004).
               Na osnovu navedenih istraživanja, možemo zaključiti da se odabir odgojnog stila
               ne može posmatrati izdvojeno, već se mora sagledati u širem kontekstu, odnosno
               moramo poznavati kulturu tog naroda.
                     Ako sagledamo realno stanje prihvatit ćemo činjenicu da je porodica doži-
               vjela duboki preobražaj kroz historiju. Patrijarhalna porodica, egzistira još od an-
               tičkog društva. Danas se mogu naći ili prepoznati utjecaj tragova patrijarhalnog
               shvatanja na savremenu porodicu. Individualni interes je podređen zajedničkom
               (porodičnom), što uslovljava jaku porodičnu koheziju, integraciju i zavisnost među
               članovima. Veoma je izraženo međusobno uvažavanje unutar porodice, poslušnost i
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238