Page 230 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 230

230         S. Smailović, M. Mavrić, Utjecaj dimenzija kulture i regionalmog identiteta...


                     Dimenzije nacionalne kulture Geerta Hofsteda

                     U svom dugogodišnjem radu i proučavanju dimenzija kulture u teoriji, Hof-
               sted izdvaja četiri dimenzije na osnovu kojih se mogu analizirati kulturne vrijedno-
               sti: distanca moći, individualizam-kolektivizam, izbjegavanje neizvjesnosti i muš-
               kost-ženskost. Na osnovu ovih dimenzije možemo procijeniti kako je u nekoj kulturi
               riješen problem socijalne nejednakosti, odnos prema autoritetu, odnos prema okru-
               ženju, odnos prema spolovima i uvažavanju sposobnosti. Istraživanja su pokazala
               da se Srbija ubraja u zemlje sa visokim skorom na dimenziji distanca moći (86), što
               znači da ljudi prihvataju hijerarhijski poredak, ne zahtijevaju dodatno opravdanje,
               jednostavno prihvataju da svako ima svoje mjesto u društvu. Zemlje bivše Jugoslavi-
               je svrstavaju se u kolektivističke kulture. Visoko se cijeni ambicioznost i spremnost
               i uvažavaju se žene i njihovi kvaliteti. Srbija se nalazi u grupi društava koja su spre-
               mna na neizvjesnost jer su kroz historiju narodi doživljavali veoma neizvjesne situa-
               cije praćene ratovima, migracijama, ekonomskim krizama (Lado 1957: 8).
                     U formiranju socijalnog identiteta poseban značaj imaju različiti aspekti so-
               cijalnog okruženja. Kada je riječ o dimenziji nacionalno-evropski identitet poseban
               značaj imaju aspekti kulture koje Triandis jednim imenom naziva kulturološki sin-
               drom (Triandis 1996). Kulturološki sindrom je zajednička odrednica za socijalne
               situacije ljudi koji govore određenim jezikom i žive na jednoj teritoriji u datom
               trenutku društvenog razvoja. Prema brojnim autorima koji su se bavili socijalnim
               identitetom navode se različiti aspekti kulture kao vid socijalne situacije (Cole and
               Scribner, 1974; Segall, 1984; Conway, Schaller, Tweed and Hallet, 2001), svode
               se na: stavove, vrijednosne orijentacije, self-dimenzije, norme i pravila ponašanja.
               Navedeni aspekti aspekata kulturološkog sindroma mogu poslužiti za predviđanje
               socijalnog identiteta na dimenziji jedne kulture.
                     Zrelo osjećanje identiteta omogućava nam da sebe razlikujemo od drugih i
               od ostalog svijeta uopšte. Porodica na svoj način doprinosi uvođenju djeteta u širi
               socijalni prostor. Ako su porodične norme usklađene sa mjerilima društva, to sva-
               kako utječe na izgradnju njegovog identiteta. Osnovne moralne, etičke, estetske,
               nacionalne, vjerske vrijednosti potiču iz porodice. U porodici se od malih nogu
               formira odnos prema sebi i odnos prema drugima.
                     Rеgiоnаlni  i  pоrоdični  idеntitеt  su  pојmоvi  kојimа  sе  ukаzuје  nа
               sаmоsvојnоst, kаkо pоrоdicа, tаkо i rеgiја – pоčеv оd njihоvih gеоgrаfskih, prеkо
               historijskih dо društvenih i kulturnih kаrаktеristikа. Porodicu ne možemo zamisliti
               bez obilježja regije gdje porodica živi. Sаdržај regionalnog identiteta је vеzаn zа
               јеdinstvеn sоciоkulturni sistеm vrijеdnоsti. Оpštе је pоznаtо dа је kulturni idеn-
               titеt diо оdrеdnicе zајеdništvа, kао štо su rаsа, tеritоriја, trаdiciја, јеzik, оbičајi,
               rеligiја. Ljudi kојi živе u istоm tеritоriјаlnоm оkviru dijеlе iskustvа i smаtrајu dа
               pripаdајu istој srеdini. То znаči dа njih vеzuјu nеki slоgаni kао štо su idеntitеt,
               rеgiоnаlni idеntitеt i dr. (Šаbić i dr. 2006). Na prostoru Srbije postoje regioni koji
               su specifični po obilježjima kulture, tradicije, običaja.
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235