Page 207 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 207

Новопазарски зборник, 43/2020, стр. 203-215                         207


               у роману Нечиста крв. Обичај да се младићи жене девојкама старијима од
               себе везује се за сеоске услове живота. У варошима је било обратно: девојке
               су  биле  млађе  од  младожења,  често  од  непуних  петнаест  година.  Друга
               појединост карактеристична за живот младих на селу била су села и прела.
               То  су  била  окупљања  свих  који  су  завршили  послове  до  јесени  и  увече
               имају слободног времена. Организовала би се у истом или суседном селу, а
               укључивала су приче, певање, играње и сличне забаве. У периоду пубертета то
               је била прилика да се млади момци и девојке упознају. „На селима и прелима
               поред забаве момци загледају девојке, и обратно“ (Холуб 1927: 35).
                     Из наведенога је јасно да литература бележи бројне ритуале и пригоде
               којима се означава период пубертета. То схватање се затим врло брзо преноси
               на статус младића спремног за брак, што заправо постаје императив врхунца
               ове фазе живота. Нема помена о психолошким аспектима таквих промена,
               а знатно више пажње усмерава се на физичку промену као и на понашање
               у  друштву,  начин  облачења  и  друго,  што  је  у  функцији  одржавања  култа
               породице.

                     Пубертет код девојака

                     Историјски  посматрано,  девојке  су  најчешће  бивале  ускраћене  за
               мноштво повољности које су уживали младићи почев од школовања, преко
               права у породици, па све до друштвено признатог статуса. Образовање је дуго
               било ван њиховог домашаја, нарочито уколико су потицале из сиромашнијих
               породица.  Једино  образовање  које  су  добијале  је  оно  животно,  а  њега  су
               стицале уз надзор мајке кроз помоћ у кући, учење ручног рада (плетење, вез)
               и сличне активности. Женско дете је у традиционалној српској породици
                                                                                      4
               увек било на последњем месту. Наиме, старија сестра, млађи брат или мајка
               су  хијерархијски  увек  били  изнад  младе  девојке,  која  није  имала  право
               одлучивања о својој судбини или о питањима важним за породицу. Њена
               основна обавеза је била послушност и очекивало се да буде тиха, вредна
               и  уредна.  Заправо,  то  су  били  и  најважнији  квалитети  који  су  девојку
               препоручивали за удају. Другим речима, девојка која је васпитавана на такав
               начин  била  је  пожељна  у  свакој  породици.  Обезбеђивање  послушности
               остваривало  се  углавном  прекором,  а  понекад  и  физичким  кажњавањем.
               Када је реч о друштвено признатом статусу, жена га је стицала једино преко
               брака кроз функцију удате жене, мајке и донекле помоћника домаћина куће.
               Тек са појавом масовног школовања мења се положај девојке, а самим тим и
               разумевање за њено одрастање.


               4   Више о периоду одрастања девојке у традиционалној српској породици видети
               у: Малешевић, М., Ритуализација социјалног развоја жене – Традиционално село
               западне Србије. У: Зборник радова Етнографског института, књ. 19. Београд:
               Етнографски институт САНУ, 1986, 27-32.
   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212