Page 210 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 210

210        И. Б. Шарчевић, Aнтрополошко-етнолошке пригоде везане за одрастање...


               њима разговара и шали“ (Чиплић 1930: 114). Иако су углавном родитељи
               одлучивали за кога ће удати своју кћер, забележени су поједини случајеви
               где је девојка „побегла“ за момка по свом избору. Невиност девојака је, као и
               у осталим српским крајевима, била кључна за њихову успешну и брзу удају.
                     Да је девојка спремна за удају (према литератури удавача) могло се
               знати на основу фризуре, одевних предмета и одређених симбола спремности
               за удају. Девојачко удешавање је било најважније током сеоских светковина,
               разних вашара или сабора. „Празничних дана су девојке и млађе жене праве
               помодарке. Свака девојка од првог свог изласка на вашар и сабор (што је
               знак да је спремна за удају) облачи се што лепше и богатије“ (Вујић 1930:
               87). Разлог раног и учесталог показивања девојке на неком јавном скупу је
               потреба њене породице да на време нађе адекватну прилику за њу. Иако је
               женска  радна  снага  потребна  сваком  домаћинству  и  удаја  у  великој  мери
               губитак за девојчине родитеље, сматрано је за срамоту ако се не уда што пре.
               Пуштање дуже косе, плетење и обавијање плетенице око главе те украшавање
               цветом  у  многим  нашим  крајевима  су  знакови  спремности  за  удају.  Дуга
               коса је сматрана можда и најлепшим украсом сваке жене, али су постојали
               изузеци  у  различитим  периодима  одрастања.  Забележено  да  су  девојке
               у црногорским пределима  средином XIX века „све до пред удају обично
                                        7
               подсецале косу поврх врата, па тек пошто се испросе, пусте косу да расте
               за плетенице, јер су као испрошене седеле по две, а неке и по пет година“
               (Влаховић 1934: 80). У овим пределима девојке су пуштале дугу плетеницу
               да пада низ леђа, а на самоме крају су је китиле звонцима, прапорцима и
               парама. Плетење и обавијање плетенице око главе је заједничко за све наше
               крајеве, уз минималне варијације. Интересантно је поменути да се чешљање
               или  било  какво  намештање  косе  те  облачење  одеће  у  присуству  мушког
               друштва сматрало непристојним тако да кад мушка одрасла особа затекне
               жену, она се склања да заврши започету радњу.
                     Када је реч о одевним предметима, најчешће се наводе кецеља или фес.
               Кецеље  код девојака обично су биле лепше и чистије од оних које су носиле
               удате или старије жене. Девојке спремне за брак би придодале својој ношњи
               још једну (задњу или стражњу) кецељу, а многе нису ни хтеле да ступе у
               брак без одређеног феса на глави. „Ниједна се девојка без феса није хтела
               венчати. Стављање феса је имало и свога значаја: њиме се показивало да је
               девојка која га носи спремна за удају, да је удавача“ (Дробњаковић 1927: 49).
               Осим феса, девојке су носиле и друге капе било да су домаће израде или су
               купљене. То су биле различите вунене капе које прављене у домаћинствима
               и  сукњењаче,  направљене  од  белог  сукна.  Капе  су  кићене,  и  то  најчешће
               новцем.

               7   Више о девојачкој ношњи (одећа, украси, фризура) из средине XIX века у
               црногорским крајевима: Влаховић, С. M., Женска ношња у Васојевићима, ГЕМ, 9,
               1934, 80-83.
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215