Page 209 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 209

Новопазарски зборник, 43/2020, стр. 203-215                         209


               се везује за узраст од девете до шеснаесте године, мада је у ранијој домаћој
               литератури  тај  почетак  био  у  нешто  каснијем  добу.  „Менструацију  су
               девојчице  добијале  отприлике  између  четрнаесте  и  шеснаесте  године“
               (Малешевић 1986: 36). У нашем народу је забележено да девојчице морају
               то саопштити мајци, окрвавити лице или сачувати крваву тканину и слично.
               Занимљиво је да се неки од ових обичаја понављају и приликом прве брачне
               ноћи  као  доказивање  женске  невиности  до  ступања  у  брак.  Девојчица  је
               у овом периоду откривања промена у вези са својим телом била упућена
               искључиво на мајку као једини извор информација. Није било уобичајено
               да од ње унапред сазна шта је чека, већ тек након што се нађе у непријатној
               ситуацији. Ствар је културе и поштовања према старијима (нарочито према
               мушким члановима породице) да питање менархе остане искључиво између
               мајке и ћерке. Међутим, постојали су извесни ритуали који бележе минимално
               укључивање мушкараца. Наиме, веровало се да девојка која остави крвави
               траг на лицу и сретне мушкарца напољу може да утиче на дужину трајања
               крварења. У литератури се наводи конкретан пример где девојка „треба да
               на образе нанесе мало менструалне крви (или на чело и браду) и тако изађе
               напоље и пресретне неку млађу или мушку особу“ (Малешевић 1986: 38).
               Веровало се да кад особа која сретне девојку и упита је шта то има на лицу
               а ова јој одговори дан и ноћ на тај начин може помоћи у остваривању краћег
               трајања или месечног циклуса или уопште циклуса током живота. Наводи се
               и пример из места Драгиње у околини Шапца где се девојчица са менархом
               упућивала у виноград у којем је својом крвљу маркирала сваки други чокот
               винове лозе како би проузроковала краћи период крварења.
                     Менарха  и  менструално  крварење  уопште  сматрани  су  нечистим,
               нешто што се чува као тајна. Водило се рачуна да девојка у то време излази
               из куће само кад мора, а била је поштеђена и многих послова јер се веровало
               да своју нечистоћу преноси на храну (црвене флеке на сиру и сл.). Током
               трајања циклуса за девојку и одраслу жену важиле су бројне забране као
               што је контакт са воћем и цвећем или пак улазак у цркву. „Верује се да је у
               том стању прљава и опасна, а истовремено немоћна и подложна штетним
               утицајима своје околине“ (Малешевић 1985: 34). За овај период је од великог
               значаја начин на који мајка помаже ћерки у прихватању тако значајне промене
               и преласка из девојчице у девојку, након чега следи спремање за ступање у
               брак. Отац би јој набављао лепшу одећу јер је то време кад се девојка показује
               свету, одлази на скупове, вашаре или у коло. Тад јој се дозвољава контакт
               са младићима, нарочито са потенцијалним брачним друговима. Примери за
               то нису забележени само у западним и централним деловима Србије, већ
               и у Војводини. Аутор наводи обичаје из средњег тока реке Тисе, подручја
               које обухвата око двадесет села са леве и десне обале. „Око своје петнаесте
               године  девојчица  се  задевојчи.  Од  тада  почиње  њено  девовање:  одлази  у
               коло (које се редовно игра у крчми), може да се гледа с момцима и да се са
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214