Page 180 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 180

180         Д. Поповић, Континуитет народних музичких инструмената Сувог Дола...


               искошен, а свирачи су окренути један према другоме како би били тонски
               усаглашени (Павловић 2012: 208).
                     Сликарство  Ренесансе  Палеолога  видимо  и  на  фреско-сликарству
               манастира  Хиландара,  где  су  сачувани  фрагменти  живописа  из  око  1303.
               године. На северном зиду, у горњој зони наоса, сачувана је сцена Ругања
               Христу. На тој сцени приказан је свирач који свира шалмај (Pejović 2005:
               26–27, 121). Шалмај на сцени Ругања Христу у Хиландару је кратак и мањих
               је димензија.   На дувачком инструменту из Хиландара се, осим левкастог
                           18
               проширења, не могу прецизније уочити остали детаљи, али сам облик указује
               да се несумњиво ради о народној варијанти зурле. Такође је интересантна
               сцена Свадба у Кани из манастира Мораче (1577–1578) на којој се виде два
               свирача који свирају зурле и бубањ. На овој сцени зурле су веома реално
               приказане,  почев  од  облика  до  држања  инструмента.  Држање  шалмаја  –
               зурлe  на сцени Ругања Христу у Хиландару и сцени Свадба у Кани у Морачи
               најближе је народним инструментима ове породице (Pejović 2005: 121).































                              Сцена Свадба у Кани, Морача 1577–1578 (лево),
                         цртеж Коменена Поповића зурли из Сувог Дола (у средини),
                        детаљ са сцене Ругање Христу, Хиландар – католикон (14. век).
               18   Шалмај је дрвени дувачки инструмент са двоструким језичком у народној музичкој
               традицији Србије  познат као зурла. Карактерише га јак и продоран звук па се углавном
               користи на отвореном простору.  Сматра се претечом обое, а свиран је у Европи током
               средњег века и кроз период ренесансе. Народна варијанта – зурла свира се у Србији,
               Бугарској, Македонији, Албанији, Грчкој, Турској и осталим земљама Истока.
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185