Page 181 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 181

Новопазарски зборник, 43/2020, стр. 169-184                         181


                     Осим Хиландара и Мораче, инструменти типа зурли приказани су у Дечанима
               (1335), Лескоецу код Охрида (1461–1462), манастиру Зрзе (1536), Бањанима (1549),
               Никољцу код Бијелог Поља (XVII век),  Пустињи код Ваљева (1622), а приказани
               су и на сцени Свети Георгије на коњу на икони из Радијевића (1644–1654) код Нове
               Вароши (Pejović 2005: 121). Зурле се обично свирају у пару, уз пратњу великог
               бубња – гоча или више њих. Чешки музиколог Лудвиг Куба каже да је, кад је први
               пут  чуо  зурлаџијску  музику  уз  најјаче  ударање  гочева  –  тапана  у  Македонији,
               приметио да је врло могуће да се таква музика свирала и у време Старог завета.
               Неки називи  инструмената попут гајди, разних свирала итд. у бугарским изворима
               се могу пратити још од времена Трачана, а у бугарским народним песмама можемо
               срести и зурле. У „Српској Александриди“ приказана је Александрова гозба, а
               у бугарском препису „Александриде” говори се о весељу у шатору Александра
               Великог,  где  се  помињу  зурле.  Зурлаџијски  репертоар  углавном  се  односи  на
               пратњу игара, али и читавих обичаја, свадбених и русалијских код православних
               где се, уз пратњу гоча, зурле појављују као незаобилазан инструмент. У Рачи на
               Сави 1658. године народ се веселио уз гајде, гочеве – тапане и зурле (Pejović 2005:
               21, 199). Подаци о употреби овог инструмента у Сувом Долу су веома оскудни,
               а живи свирачи скоро да не постоје. У Сувом Долу и у појединим селима Горње
               Пештери постојале су две варијанте зурли, а разлика је била у броју отвора. Прва
               варијанта је имала пет отвора за прсте, док је друга варијанта имала седам отвора
               са предње стране и отвор за палац са задње стране. На месту где се зурла шири
               постојале су рупе гласнице. Зурле се у Сувом Долу нису свирале појединачно, већ у
               пару тако што један свирач константно држи тон док други свирач изводи мелодију.
               Овакво свирање у пару обично је било праћено свирањем на гочу.  На основу
                                                                           19
               казивања савременика свадби Косте и Данила Поповића 1893. године видимо да
               су приликом довођења њихових невеста сватове пратиле зурле и гочеви. 20
                       Представе  музичких  инструмената  на  фрескама  српских  манастира  у
               Србији и Македонији су драгоцен извор за проучавање народне музичке традиције
               кроз средњи век и касније периоде. Као један од извора, српско црквено сликарство
               даје нам драгоцене податке о постојању многих народних музичких инструмената
               још током периода Немањића, али и током каснијег османског периода. Свака
               територијална област и њено становништво имају своје културолошке обрасце по
               којима се препознају и који имају своје специфичности унутар тих културолошких
               граница. Ти обрасци често у другим културама имају своје пандане који се развијају
               независно репрезентујући другачије културолошке форме и посебности. Током
               историје често долази и до прожимања култура с тим што је то културолошко
               прожимање увек у већој или мањој мери двосмеран феномен који ни у ком случају
               не поништава особености друге културе, али оставља траг на њој.

               19    Казивање  Комнена  Поповића  из  Сувог  Дола,  забележено  у  Сувом  Долу  10.
               августа 2007. године у току теренског рада аутора.
               20   Казивање Комнена и Миломира Поповића из Сувог Дола (на основу казивања
               њихове бабе Росе,  Костине супруге), забележено у Сувом Долу 10. августа 2007.
               године у току теренског рада аутора.
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186