Page 175 - Zbornik 40
P. 175

40/2017     ПРОЛЕГОМЕНА ЗА УРБАНИСТИЧКО НАСЛЕЂE...                  175



























                       У  интернационалној  урбанистичкој  теорији  и  пракси  је  од  краја
               педесетих година 20. века била присутна тежња  да се граду подари урбани
               идентитет, односно да се оствари „осећање да сте неко ко живи негде“ (Dženks
               2000:  354;  Frempton  2004:  269–279).  То  је  значило  да  се  у  простору  града
               мора  конституисати  таква  архитектонско-урбанистичка  стуруктура  чији  ће
               визуелни идентитет превазилазити дотадашње модернистичке рецепте који су,
               показало се, водили ка униформности, „конфекцијској“ изградњи и ликовној
               стандардизацији. Исти став су делили и новопазарски архитекти (Живковић
               1976: 12). На међународној сцени је један од манифестних пројеката овог типа
               био план за Берлин–Хаумштат Питера и Алисон Смитсон из 1958. године,
               са мотивом високих стамбених зграда које окружују градски центар. Слични
               мотиви – „градски зид“ састављен од низа вишеспратница и „градска капија“
               у форми вертикалног, солитерског објекта – присутни су и у плану јапанског
               архитекте Кензоа Тангеа за центар Скопља из 1966. године. Примећено је чак
               да „ је израда урбанистичког центра Новог Пазара текла упоредо са сличним
               подухватом у Скопљу и да су резултати веома блиски по коначном решењу“
               (Живковић 1976: 12). Ипак, у општој равни, ова урбанистичка пракса није
               увек прихватана као оправдано решење: „Сведоци смо скоро непристојних
               покушаја  да  се  у  модерним  градовима,  а  у  име  неког  неосимболизма,  уз
               помоћ најбаналнијих градских елемената (пословне зграде, стамбене зграде)
               подражавају  негдашњи  градски  зидови,  увећани  до  карикатуре,  или  да  се
               пословним  ‘цвингерима’  замени  слика  и  прилика  некдашњих  градских
               капија“ (Богдановић 1982: 257). Ипак, када је реч о оваквим ставовима, ваља
               напоменути да је специфичност Новог Пазар била у томе што то изворно није
               био модеран град, већ град који је у освајању модерности желео да задржи или
               конструише везу са сопственом прошлошћу.
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180