Page 253 - Zbornik 39
P. 253

39/2016       REVITALIZACIJA GRADITELJSKOG NASLEĐA..                253

               Poznato je, takođe, da su u prošlosti objekti po prestanku prvobitne funkcije do-
               bijali drugu namenu. Upotrebnu vrednost karakteriše direktno korišćenje nasleđa
               i može biti manifestovano na različite načine – kroz vlasništvo nad imovinom, na
               primer, zatim putem korišćenja usluga poput stanovanja ili rada u zgradi koja je
               kulturno dobro. Ova vrednost se ogleda i na tržištu kroz vrednost iznajmljivanja
               objekata kao stanova ili poslovnih prostora, na primer. Direktna upotrebna vred-
               nost se ogleda i u posećivanju objekata u turističke svrhe. U ovom slučaju, upo-
               trebna vrednost može biti izmerena kroz broj prodatih ulaznica ili, u slučaju ši-
               roke potrošnje, kroz travel-cost analizu. Drugi aspekt individualnog vrednovanja
               nasleđa predstavlja indirektnu ili vrednost pasivnog korišćenja objekta, koja
               je doživljena od strane pojedinca, ali koja se ne ogleda u tržišnim procesima. To
               je, pre svega, sama egzistencijalna vrednost objekta, gde ljudi vrednuju dobro
               jednostavno samo zato što postoji. Ljudi često žele da zadrže opcionu vrednost
               kako bi koristili umetnost u nekom drugom trenutku u budućnosti. Pojedinci daju
               objektima vrednost zaveštanja zato što žele da vrednost prethodnih generaci-
               ja bude prenesena budućim pokolenjima. Ovo vrednovanje dovodi do netržišne
               potražnje za zaštitom objekata. Problem nastaje kada je potrebno definisati ovu
               vrednost u ekonomskom smislu i iskazati kao numerički iznos. Ekonomska defini-
               cija vrednosti se razvijala tokom vremena. Najčešće korišćena metoda za procenu
               netržišne vrednosti je kontigentna metoda preocene (CVM) ili metoda diskretnog
               izbora. Zasnovana je na direktnim odgovorima ljudi koji odgovaraju u upitnicima
               i anketama koje imaju za cilj da utvrde njihov odnos prema nasleđu. Pored ove,
               koristi se i metoda troškova stizanja na odredište (travel – cost method) i metoda
               hedonističkih cena, ali je njihova primena više teoretska kada je reč o za proceni
               javnog dobra. Metodom navedenih izbora možemo ispitanika ispitati koliko je
               spreman da plati da bi spomenik bio zaštićen ili da taj isti spomenik bude obnov-
               ljen. Pored ove dve vrednosti, postoji i sveukupni benefit kao treći tip vrednosti,
               koji obuhvata prethodne dve. On proističe iz činjenice da nasleđe može da prou-
               zrokuje pozitivno prelivanje za njegove stanovnike. Zgrade i mesta koja predstav-
               ljaju kulturno nasleđe mogu, na primer, povećati sveukupnu korist ako, recimo,
               prolaznik u Parizu ili Rimu šetajući uživa u estetskim i istorijskim kvalitetima da-
               tih objekata. U principu, teško se može praktično izračunati ekonomska vrednost
               ovog benefita. (Thorsby, 2010). Pored ovih parametara koji se koriste u postupku
               valorizacije prilikom proglašenja objekta kulturnim dobrom, bilo bi neophodno
               izmeriti stepen aktuelnosti određenog objekta u društvu u datom trenutku kada se
               on uvrsti na listu zaštićenih objekata. Za to se često koristi nominalna vrednost
               (N) kao nezavisna jedinica za procenu, koja otkriva kolika su dosadašnja finansij-
               ska ulaganja u objekat. Nedavno obnovljena istorijska zgrada ima veću nominalnu
               vrednost od one koja je zapostavljena ili izložena lošem održavanju, što dovodi do
               neočekivanih troškova (Skarin, 2011).
                     Kulturna vrednost, za razliku od ekonomske, zbog svoje višedimenzional-
               ne prirode nema jednu jedinicu merenja, pa bi razuman pristup bio u raščlanjava-
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258