Page 250 - Zbornik 39
P. 250

250                   Esad Muminović, Amela Kučević              39/2016

               nizacija koje se bave unapređenjem nasleđa često nije koordinirano, pa ih je teško
               okupiti i pronaći zajedničku inicijativu kako bi udruženo delovali. Upravo zato
               je potrebno pronaći način kojim bi se ova fragmentacija ograničila i realizovala
               sinergija među operatorima.
                     Još jedan veoma značajan problem je i povećanje broja objekata koji za-
               htevaju finansiranje, jer se, u skladu sa Uneskovom listom svetskog kulturnog
               nasleđa, broj objekata od izuzetne vrednosti povećao na preko 700 lokacija u 47
               zemlje sveta (Anon., 2015). I na nivou država je došlo do povećanja broja upisa-
               nih spomenika kulture. Ipak, zbog specifičnih društvenih okolnosti, u Srbiji ovaj
               broj nije dramatično povećan u poslednjih 20 godina, ali se može očekivati da
               će većim ulaganjem u istraživačke radove i poboljšanjem ekonomskih uslova u
               državi doći do povećanja broja evidentiranih spomenika. Na teritoriji Republike
               Srbije trenutno su upisana 782 nepokretna kulturna dobra, od čega je 200 od izu-
               zetnog značaja (155 spomenika kulture, 11 prostorno kulturno-istorijskih celina,
               18 arheoloških nalazišta i 16 znamenitih mesta), dok su 582 spomenika od velikog
               značaja (Anon., 2015).
                     Povećanje broja registrovanih spomenika kulture u Evropi odslikava rastu-
               će poštovanje prema prošlosti, ali i sadašnju potrebu zemalja za pronalaženjem
               sopstvenog nacionalnog identiteta. Ovo povećanje je, takođe, i direktna posledica
               političkih odluka koje su uticale na menadžment nasleđa. Postoje dva značajna
               razloga za to – prvi je nova ekonomska uloga nasleđa kao generatora razvoja, pre
               svega u zemljama trećeg sveta; drugi razlog je proširenje same definicije, po kojoj
               se graditeljsko nasleđe smatra nezamenjivim resursom. Za prvi razlog je najza-
               služnija politika Ujedinjenih nacija prema zemljama trećeg sveta, koja je identi-
               fikovala ulogu kulture u ekonomskom razvoju i borbi protiv siromaštva. Svetska
               banka je podržala ove programe kroz kreditne linije za integrisanu restauraciju
               spomenika i njihovo čuvanje, koji će u budućnosti obezbediti prihod kroz kulturni
               turizam. Proširenju definicije graditeljskog nasleđa najviše su doprinela dešavanja
               u 20. veku, naročito ona posle Drugog svetskog rata, koja je pratilo povećanje
               broja automobila i obimna rekonstrukcija gradova zbog prilagođavanja ulica no-
               vim prevoznim sredstvima. U ovim radovima su nestali brojni spomenici kulture i
               manje vredni delovi gradova sa ambijentalnim karakteristikama, što je uzrokovalo
               da se na kraju 20. veka štite manje vredni objekti i cele ambijentalne celine. Veli-
               ko kulturno bogatstvo je dovelo do povećanja broja zaštićenih objekata, što je za
               posledicu imalo povećanje zahteva za njihovim redovnim održavanjem.
                     Promene koje se očekuju u budućnosti mogu dodatno smanjiti prihode i po-
               većati troškove održavanja. To su, pre svega, klimatske promene, zatim ratovi, ra-
               zvoj nauke o konzervaciji i postojanje velikog broja objekata koji su bez namene.
               Naime, usled fizičkih oštećenja objekata uzrokovanih sve ekstremnijim klimat-
               skim uticajima došlo je do povećanja troškova održavanja. Emisija industrijskih
               zagađenja iz fabrika i zagađenja od fosilnih goriva dodatno su ubrzale ove proce-
               se. Već 60-ih godina prošlog veka u Londonu je primećena degradacija objekata
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255