Page 252 - Zbornik 39
P. 252

252                   Esad Muminović, Amela Kučević              39/2016

               zamrznuti u vremenu da bi sačuvali svoju vrednost manje su razumljiva sa finan-
               sijskog aspekta, jer pod uticajem vremena i uključenih aktera, izgrađeno nasleđe
               definiše razne ciljeve očuvanja u skladu sa datim okolnostima (Skarin, 2011).

                     Definicija vrednovanja nasleđa, veza između valorizacije nasleđa i spo-
               ljašnjih uslova

                     Da bismo bolje definisali mehanizme finansiranja, pre svega je neophodno
               detaljnije objasniti sam pojam vrednosti. Definicija vrednosti je opširna i general-
               no primenjiva u mnogim disciplinama. Posebna karakteristika kulturnog kapitala
               je da poseduje dve suštinski razliičite vrste vrednosti, ekonomsku i kulturnu. Kada
               se govori o ekonomskoj vrednosti, treba reći da je u prošlosti vrednost dobara
               uvek određivana na tržištu, kroz procese razmene. Ovde je neophodno napraviti
               razliku između privatnih i javnih dobara. Vlasnik određenog kulturnog dobra, bio
               on individua ili firma, u potpunosti prisvaja benefite od korišćenja dobra. Procena
               vrednosti korišćenja se ogleda u ceni koju ljudi plaćaju kada posećuju pojedine
               kulturne objekte. Za razliku od privatnih, benefite korišćenja javnih dobara ima
               cela zajednica. Ekonomisti javne objekte opisuju kao neisključiva dobra, jer se
               nikom ne može zabraniti korišćenja tih dobara, i nerivalska dobra, jer korišćenje
               jednog dobra ne umanjuje vrednost drugog. Javna dobra su klasifikovana kao ne-
               tržišna, jer ne postoji tržište na kome prava nad objektom mogu biti razmenjena.
               Njihova vrednost je izvan konvencionalnih procesa na tržištu. Vrednost javnih
               dobara za koja ne postoji tržište mogla bi se izmeriti „spremnošću individue da
               plati“ za te benefite npr. doniranjem u specifične fondove ili kroz namensko pove-
               ćana poreza (Thorsby, 2010). Dakle, kada se govori o ekonomskoj vrednosti ba-
               štine, onda se misli na onu vrstu vrednosti koju pojedinci prepoznaju i za koju su
               spremni da plate na jedan ili drugi način. Kulturna vrednost je u ovom kontekstu
               izražena multidimenzionalnim konceptom koji odražava estetske, simboličke, du-
               hovne ili istorijske kvalitete koji proističu iz svake stavke posebno. Ovi kvaliteti
               direktno utiču na našu individualnu procenu vrednosti i od toga koliko utiču zavisi
               ekonomska procena dobra.
                     Jedna od tema ovog rada jeste rasvetljavanje metodologije za tačnu proce-
               nu spremnosti pojedinca da plati, kroz analizu metode vrednovanja. Pre svega,
               neophodno je shvatiti procenu ekonomskog vrednovanja graditeljskog nasleđa.
               Generalno, postoje tri vrste ekonomske vrednosti u zavisnosti od toga da li kori-
               snici imaju direktnu dobit kroz korišćenje objekta ili indirektnu korist od samog
               postojanja dobra. Prva i jedna od osnovnih vrednosti svake zgrade jeste njena
               upotrebna vrednost (U), jer je ona i glavni razlog zbog kojeg je objekat izgrađen.
               Ova vrednost predstavlja meru kapaciteta objekta za korišćenje u svakodnevnoj
               upotrebi. Ako je crkva u upotrebi, to je 100%, a ako se ona podeljeno koristi i
               kao crkva i kao muzej, ovaj nivo upotrebne vrednosti se smanjuje za polovinu.
               Jedna od najvećih pretnji po opstanak nasleđa danas jeste nekorišćenje objekata.
   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257