Page 81 - Novopazarski Zbornik 36
P. 81

НЗ 36/2013   РЕКОНСТРУКЦИЈА ОСМАНСКОГ НАСЛЕЂА У 21. ВЕКУ              83

               убрзо добио своја камена коначишта — каравансараје и ханове и покриве-
               не тржнице — безистане. Нескромни Челебија написао је да у 17. веку у
               Новом Пазару: „И ханова има много. Истичу се: Франачки хан, Сарајевски
               хан, Ужички хан; Чорбаџијин хан је безистан вароши. У њему се за бес-
               цење добива сва индиска, арапска и персиска роба“.  Несумњиво је да је
                                                                  17
               у Нови Пазар роба стизала караванима из удаљених градова, али су исто
               тако у њему живели и радили трговци различитих вера. Јефтина цена егзо-
               тичне робе указује и на то да је град био економски стабилан. У његовим
               тржницама функционисао је читав један микрокосмос интеракције разли-
               читих култура вођених првенствено интересом за добром зарадом. У граду
               је постојала организована заједница успешних дубровачких, а вероватно и
               јеврејских трговаца.
                      Да ли је онда и овај сегмент баштине резервисан за само једну културу
               и друштво или се ипак ради о знатно сложенијем феномену? Мишљења смо
               да је период османске владавине на овим просторима још увек недовољно
               истражена тема и да је посебно запостављена адекватна презентација истог.

                           Један случај реконструкције османског наслеђа

                      У овом делу рада желимо да се фокусирамо на могућности које нуди
               савремена  технологија  у  циљу  реконструкције  и  презентације  материјално
               недоступног и занемареног наслеђа. У питању је пројекат дигиталне рекон-
               струкције каравансараја са безистаном Мехмед-паше Соколовића у Београду.
               Ове задужбине велики везир изградио је у трговачкој Дугој чаршији вароши,
               данашњој улици Цара Душана између 1571–1574. године, али је градња оста-
               лих објеката вакуфа трајала вероватно до краја те деценије.  До данашњих
                                                                        18
               дана на овом локалитету није остало материјалних сведочанстава о његовом
               постојању, а модерни стамбени објекти онемогућавају даља археолошка ис-
               траживања и презентацију in situ. Комплекс је имао знатног утицаја на развој
               трговине у Београду током 16. и 17. века. Вековима вршећи функцију центра
               културне  интеракције,  његов  локалитет  има  карактеристике  хетеротопије  и
               једна је од музеалија Београда као музеја. Будући да предмет није доступан у
               материјалној форми приступило се креирању виртуелне музеалије засноване
               на изучавању постојеће документације и аналогија. У ту сврху у рад су инте-
               грисане музеолошке теорије Иве Мароевића и Бернар Делоша које подржавају
               увођење замена за музејске предмете ради њихове даље презентације. 19


               17  Čelebija, Putopis, 13.
               18  У Београду је сачувана само чесма Мехмед-паше Соколовића на Калемегдану, а Челебија
                   је записао да је саградио и један хамам, као и себиљ у Дугој чаршији. Наведено дело, 99,
                   102.
               19  Maroević, Uvod u muzeologiju, 155–158; Deloš, Virtuelni muzej, 158–174.
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86