Page 220 - Novopazarski Zbornik 36
P. 220

226                   Sabahudin Coković, Alisa Coković          НЗ 36/2013

                      Javni prihodi pa tako i sami porezi služe za podmirenja javnih potreba,
               tj. državnih rashoda. Karakteristika im je da se ubiru u novcu i to periodično i
               konstantno. Istovremeno sa ubiranjem poreza pojavljuje se i izbegavanje plaćanja
               poreske obaveze, a to izbegavanje često prerasta u utaju poreza.
                      Utaja poreza podrazumeva nezakonito izbegavanje poreske obaveze kr-
               šenjem zakona sa ciljem manjeg plaćanja ili neplaćanja poreza. Kad govorimo o
               utaji poreza mogu se okarakterisati dve vrste utaje: potpuna i delimična. Potpuna
               utaja poreza je neprijavljivanje ostvarenog prihoda, a delimična utaja je samo de-
               limično prijavljivanje ostvarenog prihoda.
                      Utaja poreza narušava poreski sistem, a na utaju utiče niz faktora, kao što
               su: visina poreskog opterećenja, pravedna raspodela poreskog tereta, tehnika opore-
               zivanja, odnos poreske administracije prema poreskim obveznicima i poreski moral.
                      U Republici Srbiji poreski moral je jako nizak jer većina ljudi smatra da je
               utaja poreza normalna i opravdana. Upravo iz tog razloga potrebno je da poreske
               vlasti primenjuju sve raspoložive mere i instrumente koji će uticati na smanjenje
               utaje poreza. Tu se prvenstveno misli na uočavanje raznih oblika utaje poreza, a
               koji se najčešće mogu sresti kod obračunavanja PDV-a, koji je ujedno najizdašniji
               prihod državnog budžeta jer čini ukupno 80% ukupnog poreskog prihoda.

                      1. PORESKA UTAJA U PERIODU
                         POSLE DRUGOG SVETSKOG RATA

                      1.1. Krivični zakonik FNRJ

                      Krivični zakonik FNRJ  je donet 9. marta 1951. godine, a stupio na snagu
                                           2
               1. jula iste godine i predstavlja prvi pisani krivično pravni akt koji je donet posle
               oslobođenja naše zemlje, a koji je na celovit način regulisao materiju opšteg i
               posebnog dela krivičnog prava. 3
                      Ovaj zakonik u grupi „Krivičnih dela protiv narodne privrede“, propisuje
               krivično delo „davanje lažnih podataka u pogledu poreza“  i inkriminiše nepla-
                                                                    4
               ćanje poreza, odnosno poresku utaju na sledeći način: „Ko u nameri da on ili
               ko drugi izbegne potpuno ili delimično plaćanje poreza daje državnim organima
               lažne podatke o dohocima, o predmetima koji podležu oporezivanju ili o drugim
               činjenicama važnim za odmeravanje poreza, kazniće se novčanom kaznom ili za-
               tvorom do tri godine.“
                      Iz prethodno navede zakonske formulacije proizilazi da se radnja izvrše-
               nja ovog krivičnog dela sastoji u davanju nadležnim državnim organima lažnih


               2   Кривични  законик  ФНРЈ  („Службени  лист  ФНРЈ“,  број  13/1951),  preuzeto  sa:  http://
                   www.overa.rs/krivicni-zakonik-1951.html, pristup: 13. 09. 2013. godine.
               3   Јовашевић, Д., Гајић-Гламочлија, М., Пореска утаја, облици испољавања и мере сузбија-
                   ња, БеоСинг, Београд, 2008, стр. 150.
               4   Član 235.
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225