Page 200 - Novopazarski Zbornik 36
P. 200
206 Nada Vignjević Đorđević, Selim Šaćirović НЗ 36/2013
u poslovanju), neće biti u stanju da uspešno posluje i ostvaruje dobiti. Granična
tačka rentabilnosti u savremenim uslovima tržišnog poslovanja meri se ukupnim
odnosom fiksnih (troškova angažovanih trajnih sredstva i zaposlenih lica) i vari-
jabilnih troškova (troškova utrošenog materijala, energije i rada). Preduzetnih ili
privredno društvo sa nedovoljnim znanjima i veštinama moderne organizacije
poslovanja, naročito sa slabim poznavanjem prilika na tržištu, nedostatkom
11
svežih marketinških informacija, samim tim postavljenom lošom organizacijom
prodaje ili distribucije svojih proizvoda ili usluga imaće veće fiksne troškove.
Ukupno veći fiksni troškove po jedinici proizvoda usluga, čime poslovni poduhvat
nedovoljno konkurentnim, što dovodi do gubitka poslova, stvaranja negativnih re-
zultata poslovanja i na kraju završava svoju misiju poslovanja dovođenjem poslo-
vanja do stečaja i bankrota.
Zaključak
Pod tržišnim poslovanjem se podrazumeva, istovremeno učešće više pre-
duzetnika ili pravnih subjekata na tržištu u nuđenju istih ili sličnih proizvoda ili
usluga. Preduzetnik ili privredno društvo koje je bolje organizovano, koje posedu-
je bolja znanja i veštine upravljanja poslovima i raspoloživim sredstvima, sa bolje
izabranom tehnologijom rada, bolje izabranim asortimanom proizvoda ili usluga,
koje se na tržištu više traže, itd., i time nastoji da sa istim raspoloživim sredstvima
ostvaruje na tržištu, konkurentnije cene, veću prodaju, veći prihod i veću dobit.
Dobit se ostvaruje kada preduzetnik ili privredno društvo uspešno poslu-
je, a to znači da svoje raspoložive resurse, sadržane u svojim znanjima i veštinama
poslovođenja započetim preduzetničkim poduhvatom, angažovanim materijalnim
i finansijskim sredstvima, na organizovan način koristi, odnosno upotrebljava,
tako da ostvaruje što niže troškove poslovanja, a postiže najveći mogući prihod.
Sadržaj obuke, po predloženom programu, usmeren je na specifičnu pro-
blematiku u agrobiznisu i bolje razumevanje mogućnosti razvoja privatnog predu-
zetništva u agrobiznisu na ruralnim područjima, posebno usmeren za privlačenje
zena, kao značajnog radnog potencijala za privredni razvoj, povećanje proizvod-
nje dobara i usluga radi zadovoljenja domaće potražnje i povećanje izvoza u bu-
dućem periodu.
Ovaj program namenjen je prvenstveno ženama koje žive u ruralnim nedo-
voljno privredno razvijenim područjima kao što su: lokacije Novog Pazara, Sjenice,
Prijepolja, kako bi se upoznale sa veštinama i znanjima savremenog preduzetništva
i time motivisale za razvoj sopstvenih poslovnih aktivnosti, na bazi iskorišćenja
raspoloživih resursa u ruralnom okruženju gde žive, osnivanjem sopstvenih farmi
na bazi samozapošljavanja osnivanjem sopstvenog organizovanog preduzetništva.
11 Đuričin, D., Janošević, S. (2011). MANAGEMENT AND STRATEGY, Belgrade Faculty of
Economics.