Page 187 - Novopazarski Zbornik 36
P. 187
НЗ 36/2013 KONTRACEPCIJA I TRUDNOĆA KROZ ISTORIJU I VREME 193
Slika 1. Slika 2. Slika 3.
U staroegipatskom pismu susreću se dva hijeroglifa: u značenju „žena“ i
„trudna žena“ (sl. 1). Takođe su Egipćani smatrali porođaj glavom deteta normal-
nim porođajem (sl. 2). Većina žena tog doba je rađala čučeći a ne ležeći (sl. 3).
Egipćani su pravili jednostavne stolice za rađanje. Ređali su opeke tako
da je bilo dovoljno da se novorođenče istisne između porodiljinih nogu i tla. Po-
stelja na koju bi se novorođenče položilo takođe je bila od opeke. „Oprali su ga“
odrezali mu pupkovinu i položili ga na ležaj od opeke“ — navod iz Westcarovog
papirusa.
Grčki i rimski lekari su takođe preporučivali mnoge metode u planiranju
začeća. U svojim savetima oni najčešće ne razlikuju abortus i preventivna kontra-
ceptivna sredstva.
Koitus interruptus, kao metod za sprečavanje trudnoće, antički pisci (čak
lekari) ne pominju. Čak ni Soran, koji je detaljno opisao brojne mogućnosti izbe-
gavanja trudnoće, ne pominje i prekinuti odnos. Moguće je da ovu tehniku nije
smatrao medicinskom metodom. Izuzetak je jedan Arhilov fragment, sačuvan na
papiru. Treba napomenuti da je u modernoj istoriografiji ukazano na mogućnost
18
da je čak i u ovom slučaju reč o potpunom odnosu, te da u čitavoj grčkoj literaturi
nema podataka o prekinutom odnosu, samozadovoljavanju ili prevremenoj ejaku-
laciji. Premda coitus interruptus nije posvedočen u tekstovima, to ne znači da
19
nije praktikovan — možda je bio isuviše dobro poznat da bi se opisivao. 20
Uobičajene kontraceptivne metode grčko-rimskog sveta podrazumevale
su nanošenje kedrove smole, sirćeta ili maslinovog ulja na genitalije pre odnosa,
ili postavljanje vunenih tampona umočenih u med ili maslinovo ulje.
Soran pominje nekoliko načina kontracepcije: „Ako je mnogo bolje da ne
dođe do začeća nego uništavati embrion, mora se onda voditi računa da ne dođe
do odnosa u onim periodima za koje smo rekli da su povoljni za začeće (početkom
perioda kada prestane mesečnica). I tokom telesnog opštenja, u ključnom delu
odnos, neposredno pre nego što će muškarac izbaciti seme, žena bi trebalo da
zadrži dah i da se malo povuče, tako da seme ne može da ode duboko u šupljinu
18 P. Kahun VI 1, 17–19.
19 J. Hendreson, Early Planing in Graco — roman Antiquality, Ancient Society 11/12 (1980/81),
5–82; K. Hopkins, Contraception in the Roman Empire, CSSH 8 (1965), 124–151.
20 Soranus I, 61.