Page 187 - Novopazarski Zbornik 36
P. 187

НЗ 36/2013   KONTRACEPCIJA I TRUDNOĆA KROZ ISTORIJU I VREME          193












                                        Slika 1.                                   Slika 2.                     Slika 3.
                      U staroegipatskom pismu susreću se dva hijeroglifa: u značenju „žena“ i
               „trudna žena“ (sl. 1). Takođe su Egipćani smatrali porođaj glavom deteta normal-
               nim porođajem (sl. 2). Većina žena tog doba je rađala čučeći a ne ležeći (sl. 3).
                      Egipćani su pravili jednostavne stolice za rađanje. Ređali su opeke tako
               da je bilo dovoljno da se novorođenče istisne između porodiljinih nogu i tla. Po-
               stelja na koju bi se novorođenče položilo takođe je bila od opeke. „Oprali su ga“
               odrezali mu pupkovinu i položili ga na ležaj od opeke“ — navod iz Westcarovog
               papirusa.
                      Grčki i rimski lekari su takođe preporučivali mnoge metode u planiranju
               začeća. U svojim savetima oni najčešće ne razlikuju abortus i preventivna kontra-
               ceptivna sredstva.
                      Koitus interruptus, kao metod za sprečavanje trudnoće, antički pisci (čak
               lekari) ne pominju. Čak ni Soran, koji je detaljno opisao brojne mogućnosti izbe-
               gavanja trudnoće, ne pominje i prekinuti odnos. Moguće je da ovu tehniku nije
               smatrao medicinskom metodom. Izuzetak je jedan Arhilov fragment, sačuvan na
               papiru.  Treba napomenuti da je u modernoj istoriografiji ukazano na mogućnost
                     18
               da je čak i u ovom slučaju reč o potpunom odnosu, te da u čitavoj grčkoj literaturi
               nema podataka o prekinutom odnosu, samozadovoljavanju ili prevremenoj ejaku-
               laciji.  Premda coitus interruptus nije posvedočen u tekstovima, to ne znači da
                    19
               nije praktikovan — možda je bio isuviše dobro poznat da bi se opisivao. 20
                      Uobičajene kontraceptivne metode grčko-rimskog sveta podrazumevale
               su nanošenje kedrove smole, sirćeta ili maslinovog ulja na genitalije pre odnosa,
               ili postavljanje vunenih tampona umočenih u med ili maslinovo ulje.
                      Soran pominje nekoliko načina kontracepcije: „Ako je mnogo bolje da ne
               dođe do začeća nego uništavati embrion, mora se onda voditi računa da ne dođe
               do odnosa u onim periodima za koje smo rekli da su povoljni za začeće (početkom
               perioda kada prestane mesečnica). I tokom telesnog opštenja, u ključnom delu
               odnos, neposredno pre nego što će muškarac izbaciti seme, žena bi trebalo da
               zadrži dah i da se malo povuče, tako da seme ne može da ode duboko u šupljinu



               18  P. Kahun VI 1, 17–19.
               19  J. Hendreson, Early Planing in Graco — roman Antiquality, Ancient Society 11/12 (1980/81),
                   5–82; K. Hopkins, Contraception in the Roman Empire, CSSH 8 (1965), 124–151.
               20  Soranus I, 61.
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192