Page 188 - Novopazarski Zbornik 36
P. 188
194 Jasmina Hamidović, Lejla Hamidović НЗ 36/2013
materice. I trebalo bi da odmah ustane i čučne, tako izazove kijanje i pažljivo ob-
riše celu vaginu, mogla bi i da popije nešto hladno. U sprečavanju začeća takođe
pomaže da se pre svega ulaz u matericu namaže starim maslinovim uljem ili me-
dom ili kedrovom smolom ili sokom balsamovog drveta, samog ili sa belilom; ili
vlažnim voskom sa mirtom; ili samo staviti komad fine vune na ulaz u matericu
ili pre telesnih opštenja koristiti vaginalne rastvore koji imaju moć da skupljaju i
kondenzuju jer se sve ove stvari s obzirom da stežu, zatvaraju i hlade, čine da se
ulaz u matericu zatvori pre odnosa i da ne dozvoli da seme uđe u unutrašnjost.“
Preporuke o metodi prekinutog seksualnog odnosa posvedočene su u tal-
mudskoj tradiciji. Pojedini rabini su osuđivali ovakav postupak (što su kasnije pre-
uzeli i hrišćanski mislioci), dok su ga drugi preporučivali u određenim situacijama.
Rabin Eliezer (I vek n. e.) preporučivao ga je, na primer, majkama koje doje. 21
Mnoge od Soranovih preporuka su praktične i u nekim zemljama zapad-
ne Evrope su se koristile sve do XIX veka. S druge strane, postojale su mnoge
praznoverice za koje nije moguće pouzdano dokazati da su zaista bile delotvorne.
Tako, na primer, Aecije (VI vek n. e.) uz mnoge racionalne savete predlaže da se
u kutiji od slonovače vezanoj za levu nogu nosi jetra mačke ili neki deo materice
lavice. Aecije naglašava da su sredstva vrlo efikasna. Neki saveti se mogu naći
22
i kod Plinija. 23
Upotreba magičnih amuleta u kontracepciji bila je izuzetno raširena. U
jednom amuletu iz II–III veka n. e. sačuvan je papirus sa sledećim tekstom. 24
Protiv trudnoće: „uzmi jedan pasulj, jednog crva i stavi“.
Protiv trudnoće: „uzmi jedan smrvljen pasulj, veži ga u (vrećicu) od ma-
gareće kože i stavi je.“
Imajući u vidu neefikasnost mnogih metoda, u slučaju trudnoće žene su
pribegavale radikalnijim metodama poput abortusa i izlaganja novorođene dece.
25
Mnoga preporučena kontraceptivna sredstva su izazivala efekat abortusa. Stoga
antički pisci često ne prave razliku između kontracepcije i abortusa. Soran je i u
ovom slučaju precizniji od drugih:
„Kontracepcija se razlikuje od onog što izaziva pobačaj, jer prvo ne do-
zvoljava da dođe do začeća, dok drugo uništava ono što je već začeto“. Stoga,
21 K. Hopkins, contraception in the Roman Empire, CSSH 8 (1965), 143; cf G. Santow, Coitus
interruptus and the Control of natural Fertility, Population Studies 49 (1995), 19–43.
22 Aetius, De re medica 16, 17 (non vidi); preuzeto iz K Hopkins, Kontraception in the Roman
Empire, CSSH8 (1956), 134; cf. E. Eyben, Family Planning in Greaco-Roman Antiguiti, An-
cient Society 11/12 (1980/81), 9.
23 Plin M; HN X, 32.
24 P. Vindob. G 323; cf H. Gestinger, Mittelungen aus der Papyrussammlung Erzherzog Rainer I
Griechische literarische Papyri I, Wien, 1932, 159–161.
25 Aetius, De re medica 16, 17 (non vidi); preuzeto iz K. Hopkins, Kontraception in the Roman
Empire, CSSH8 (1956), 134; cf. E. Eyben, Family Planning in Greaco-Roman Antiguiti, An-
cient Society 11/12 (1980/81), 9.