Page 253 - Zbornik 27
P. 253

258                      Predrag V. Milo{evi}                   NZ27/2003


                         ci otvaraju}i se prema vrtovima u pozadini, sa kojima je ~inila vanredan
                         plasti~ki sklad. Takve osobine sarajevske ku}e bile su podstrek da se osmi-
                         sli moderna ku}a u kojoj }e biti prisutne i sve tradicionalne vrednosti.
                               »... Prije svega, dakle, jedna prostorija, a s tim u vezi: borba s po-
                         ku}stvom! Prostor u kome se mo`e disati! Ako ho}ete, nazva}emo ga dnev-
                         nom prostorijom ili divhanom. No}u ga mo`emo pretvoriti u spava}u
                         prostoriju za djecu, tj. dawu krevete obaramo u ormare u zidu, a vratima tih
                         ormara pregra|ujemo no}u mu{ku od `enske djece.
                               Tome prostoru dodajemo jo{ jednu kabinu (tj. spava}a prostorija za
                         roditeqe) i, dok nemamo jo{ plinskih kuhiwa koje se ne dime, jednu malu
                         kuhiwu, pa prostor za gorivo (prema ulici) — praonica — kupatilo. Kad
                         se ne kupam, kadu prekrijem poklopcem, a to mi je sto za rubqe pored kotla
                         za kuhawe rubqa i za zagrijavawe vode za kupawe; to je sve.
                               A priroda? To je drvo u atriju, (avliji) izme|u ku}e i ulice. Tako ~o-
                         vjek ne ispada direktno na ulicu i s ulice mu se ne vidi direktno u utrobu
                                                            2
                         porodice — to je sada sve, ba{ sve.«
                               Tako je sam arhitekta objasnio nastojawa, svoja i svojih u~enika, da
                         na podlozi jedne Le Korbizjeove radni~ke ku}e preoblikovawem do|u do
                         takve ku}e koja }e odgovarati zemqi i wenim qudima. Pri tome su kuhiwu
                         odvojili od dnevne prostorije, betonske zidove zamenili zidovima od ope-
                         ke, betonske tavanice drvenim, a betonske ravne krovove drvenim jednovod-
                         nim krovovima. Za sarajevsku modernu arhitekturu izgradwa ovakvih gra-
                         |evina bila bi sigurno vredan doprinos, da je do we do{lo. Ipak, i ovakva
                         kakva jeste — u projektima — radni~ka ku}a Du{ana Grabrijana i wegovih
                         u~enika je na nivou doga|awa u zemqi i svetu. Ne samo zato {to je u wenom
                         predlo{ku u stvari Le Korbizjeovo delo.
                               U toku 1939. godine u Sarajevu je bio raspisan svojevrstan mawi kon-
                         kurs za projekat porodi~ne ku}e Hamdije Kop~i}a u ulici Milo{a Obili-
                         }a, iznad Ba{~ar{ije. Tom prilikom jedan od prilo`enih bio je i rad ar-
                         hitekte gradskog gra|evinskog odeqewa Lavoslava Pavlina koji je 1930.
                         godine u klasi Jo`e Ple~nika diplomirao na qubqanskom Tehni~kom fa-
                         kultetu, u kome je o~igledna izvesna nesigurnost u razmi{qawu, kao da jo{
                         nisu prevagnule ni vrednosti uvre`eno visokovrednog evropskog stanova-
                         wa niti vrednosti savremene arhitekture utemeqene na doma}oj tradiciji.
                         Stoga pomalo za~u|uje da je ovaj sarajevski arhitekta bio |ak jednog od vo-
                         de}ih stvaralaca sredweevropske secesije, pa u izvesnom smislu i moderne,
                         arhitekte Ple~nika.
                               Nesigurnosti u odabranom radu, po kome je ku}a Kop~i} uz neke iz-
                         mene kasnije i izgra|ena, nema. Projekat Reufa i Muhameda Kadi}a dao je


                         2   Xemal ^eli}, Grabrijan i Sarajevo, Muzej grada Sarajeva, Sarajevo, 1970, 169–170.
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258