Page 101 - Zbornik 27
P. 101

102                          Emina Ze~evi}                      NZ27/2003


                         rawa onda{weg vremena u kojoj se koriste umetni~ke i tehni~ke metode op-
                         {te poznate na {irem prostoru koji je izvesno bio pod kulturnim uticajem
                         Vizantije. Motiv koncentri~nog kruga, pre svega, kao motiv klasi~ne or-
                         namentike, ovde primewen u specifi~nom stilu, vodi nas duboko ka lokal-
                         nom kulturnom i umetni~kom nasle|u.
                               Neosporna sli~nost u oblicima i ukra{avawu trpeznog posu|a iz
                         Petrove crkve sa onim iz \ur|evih Stupova i Sopo}ana, a zatim i grn~a-
                         rijom prona|enom u Novoj Pavlici i Gradcu, ukazuje da wihovu pojavu tre-
                         ba vezati za sasvim odre|enu teritoriju. Dok sa jedne strane imamo srodne
                         grupe pojedinih oblika posu|a, kao {to su ove zdele, ~iji nalazi ukazuju na
                         odre|eno teritorijalno ograni~eno radioni~no ishodi{te, sa druge stra-
                         ne je jasno da su sve ostale vrste gle|osanog posu|a sa ovih lokaliteta ja-
                         vqaju i na {iroj teritoriji od ove, prakti~no na prostoru ~itave Srbije
                         tog vremena. Tu grn~ariju odlikuje raznovrsnost oblika i veliko bogat-
                         stvo urezanog — sgrafito — ukrasa kao {to su volute, rozete, lozice i dr.
                         uglavnom izvedenog upotrebom {estara i istaknutog upotrebom raznoboj-
                         ne gle|i. Zasada ne raspola`emo dokazima o postojawu grn~arskih pe}i u
                         okviru pomenutih manastirskih ekonomija, kao ni bilo kakvim drugim ma-
                         terijalnim ostacima koji bi ukazivali na zanatsku radionicu ove vrste.
                         Mo`da bi podatak da i danas u okolini Novog Pazara postoje toponimi
                         Grn~ari i Lon~ari svedo~io o postojawu grn~arskog zanata u starim nase-
                                                                                               61
                         qima, nastalim na tradicijama grn~arske proizvodwe u sredwem veku.
                         Te{ko je danas prosuditi koliko je ovakvih radionica moglo da podmiri
                         potrebe za luksuznim stonim posu|em na prostoru stare Ra{ke dr`ave; po-
                         sebno je pitawe, s obzirom da je repertoar oblika i ukrasa konkretno ovih
                         zdela u tolikoj meri unificiran, da li je morao da postoji odre|eni model
                         prema kojem su majstori grn~ari izra|ivali posu|e posebno nameweno we-
                         govom kori{}ewu na trpezama ili za druge potrebe ovda{wih manastira.
                               S obzirom da nam je luksuzno posu|e sa ove teritorije prakti~no je-
                         dino poznato preko nalaza dobijenih upravo u istra`ivawima manastir-
                         skih kompleksa, a da je gotovo nepoznata grn~arija iz naseobinskih objeka-
                         ta, samo budu}a istra`ivawa i publikovawe materijala sa ve} istra`enih
                         lokaliteta (od posebnog zna~aja bi bilo objavqivawe grn~arije sa obli-
                         `weg Pazari{ta, odnosno sredwovekovnog Trgovi{ta na u{}u Sebe~evske
                         reke u Ra{ku, ili obrada grn~arije iz Sopo}ana i dr.) mo`da bi unela neka
                         nova saznawa o ovoj vrsti produkcije. Ako uzmemo u obzir malobrojnost i
                         pre svega specifi~nost u obliku i ukrasu ovih zdela, mo`e se za sada samo
                         tvrditi da je za wihovu izradu grn~ar morao biti veoma ve{t i nadaren za-
                         natlija.



                         61  Bajalovi}-Haxi-Pe{i} 1981, 12.
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106