Page 96 - Zbornik 27
P. 96

NZ27/2003           PRILOG PROU^AVAWU ZDELA...                       97


                               Prema samim oblicima dr{ki i osnovnoj boji gle|i, kao i u drugim
                         elementima, upotrebi listerskih glazura, identi~nom ornamentu izvede-
                         nom u istom maniru na istom mestu, zdelama sa vodoravnim dr{kama iz Pe-
                         trove crkve su najbli`a analogija delovi zdela koje su prona|ene u \ur|e-
                         vim Stupovima. Ta sli~nost je najo~iglednija na primercima malih jedno-
                         delnih polukru`nih (jezi~astih) dr{ki, gde je gotovo nemogu}e razlikova-
                         ti ih me|usobno, kao da su u pitawu iste posude. Da je re~ o jednoj grn~ar-
                         skoj produkciji pokazuju ovi, ali i primerci drugih oblika zdela i kr~aga
                         (kao i wihova dekoracija) koji su prona|eni u Petrovoj crkvi, \ur|evim
                         Stupovima i Sopo}anima, lokalitetima neposredno bliskim i teritori-
                         jalno, hronolo{ki, ali i istorijski.
                               ^esti i u istom maniru izvedeni ornamenti kruga, spirale i rozete,
                         uz upotrebu istih boja gle|i za slikawe na svetloj pozadini, osobenosti su
                         koje povezuju stariju luksuznu grn~ariju ne samo Sopo}ana, \ur|evih Stu-
                         pova i Petrove crkve, ve} i ne{to udaqenijih Gradca i Nove Pavlice. Na-
                         ve{}emo samo nekoliko primera. Oblik dr{ke i ornament, kao i boja, po-
                         vezuju zdele sa vodoravnim dr{kama iz \ur|evih Stupova i Petrove crkve
                         sa pomenutom zdelom iz Nove Pavlice koja pri tom, kao i drugi tip zdele
                         ravnog dna iz Pavlice, u dnu ima urezanu {estolisnu rozetu uokvirenu sa
                         dva koncentri~na kruga. Tako ukra{ena zdela ravnog dna iste boje gle|i
                         prona|ena je i na \ur|evim Stupovima. Isti motiv rozete u koncen-
                         tri~nom krugu gde je prostor izme|u latica dopuwen motivom spiralnih
                         zavijutaka, kao na ovoj zdeli iz \ur|evih Stupova, nalazi se i na sopo}an-
                                       43
                         skoj grn~ariji. Grada~ku i grn~ariju \ur|evih Stupova povezuju i isti
                         oblici kr~aga sa neobi~nim ornamentom prepletenih krugova i medaqona
                         sa volutama (spiralama), ali i ukras dna zdela iz mla|ih slojeva sa {rafi-
                                                      44
                         ranim medaqonima i ubodima. Sa druge strane, u grupi najranije gle|osa-
                         ne keramike iz Petrove crkve, izdvojenoj u ranijim iskopavawima, nalazi
                         se i zdela ukra{ena motivom prepletenih krugova u nizu koji pokriva celu
                         spoqnu povr{inu posude. Zdela ukra{ena na identi~an na~in na|ena je i
                         me|u grn~arijom starijeg horizonta iz Nove Pavlice. Primera za ukaziva-
                         we sli~nosti u na~inu dekorisawa i oblicima posu|a je mnogo i me|u po-
                         znijom keramikom sa ovih lokaliteta (15–17. stole}e). Oni ukazuju na dugu
                         tradiciju u grn~arskom zanatu na ovom prostoru, kao i da su oblici posuda
                         i tehnike ukra{avawa ovog posu|a varirale vremenom u onoj meri u kojoj je
                         majstor mogao da iska`e svoju inventivnost u ve} formiranim, usvojenim
                         modelima oblika i tehnikama ukra{avawa. Ova poznija grn~arija, isto


                         43  Uporediti Juri{i} 1991, sl. 64; Ze~evi}, Radi~evi} 2001, 43, sl. 12/1; Juri{i} 1983,
                             184, T. ¤/3.
                         44  Uporediti Juri{i} 1989, sl. 39–41 i Ista, 1983, T. £H/1; Ze~evi}, Radi~evi} 2001, sl.
                             12/2, 22, 30.
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101