Page 242 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 242

242                             Жељко Тиосављевић, Слава као породични...


                   Прослављање, односно обележавање крсне славе за сваку породицу је
               духовна обавеза и обичај, без обзира на то што свечар има живе родитеље
               или  више  браће  који  имају  своје  породице.  Под  прослављањем,  односно
               обележавањем крсне славе у овом контексту подразумевамо молитвени тј.
               први део славе, док је други, свечарски део могуће осмислити да буде зајед-
               нички, у договору са браћом и родитељима.
                   На основу свега наведеног можемо закључити да би било пожељно да
               свечар прослављање, односно обележавање славе започне у храму на литур-
               гији. Сам чин прослављања крсне славе у породичном окружењу је наста-
               вак богослужбене димензије црквеног живота, те у том смислу представља
               богослужбену радњу, тј. продужену литургију. Важно је истаћи да славско
               жито, тзв. кољиво представља неизоставни елемент у свечарском чину обе-
               лежавања крсне славе, јер се оно справља и конзумира у славу Бога, у име
               светих и помен оних који су преминули у благочестивој вери.
                   Када су у питању специфичности обележавања крсне славе у новопа-
               зарском подручју, закључујемо да се у сеоским подручијима задржао обичај
               давања здравице, који је у градском подручју, као и у неким другим делови-
               ма Србије, мање присутан.
                   Када су у питању храмовне славе, на овом подручју се у 19 цркава и
               манастира обележавају 22 храмовне славе. Што се тиче заветина, оне се
               прослављају у 53 села, у оквиру 13 заветних дана.
   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247