Page 231 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 231

Новопазарски зборник, 46/2023, стр. 227-244                         231


                   Као и славско жито, тако и славски колач представља вид жртве која
               се приноси свецу чије се име обележава и слави. (Шапоњић-Ашанин 2007:
               319) Колач се обично меси дан пре славе и то од чистог пшеничног брашна.
               Тесто се замеси водом и додаје се мало богојављенске и освећене водице
               коју је свештеник светио пред славу. Колач се украшава разним украсима
               од теста. Када тесто достигне два пута своју величину, пажљиво се изручи
               на даску и посипа брашном, а потом се рукама обликује у форму округлог
               хлеба и ставља у округао калуп који је претходно добро подмазан уљем и
               посут брашном. Калуп са колачем се оставља да на топлом месту поново
               ускисне и нарасте. Када је колач довољно нарастао, подмаже се и украшава
               украсима од истог теста. Ти украси представљају жеље домаћице, оно што
               жели да има у своме дому. Птице представљају здравље и весеље, грозд
               означава жељу да род добро роди, цвеће значи лепоту, чистоту и миомирис
               душе и да деца одрастају лепа и чиста као ружице; као жеља да у кући буде
               свега прави се буренце, потом књига итд. Ови украси се стављају у поља
               између кракова крста и да би колач био леп, довољно је да се у сваком од
               четири поља налази по један украс.
                   Најважнији украс славског колача je знак четвртастог облика коме је
               крст у средини, а међу крацима крста натпис ИС ХС НИ КА. Oвај натпис на
               грчком значи – Исус Христос побеђује. За утискивање овога знака постоји
               нарочити дрвени печат који се зове поскорник. Посно тесто се растањи и у
               њега се утисне овај печат, који се претходно замочи у брашно. Тај знак се но-
               жем исече по ивици од осталог комада теста и ставља се на сваку поскурицу.
                   Изглед самог колача и начин прављења украса зависи од умешности
               домаћице, али колач не би требало да буде пренатрпан украсима. Украшени
               колач се стави у загрејану пећницу и пече на умереној ватри. Првих де-
               сет минута пећницу не треба отварати, а после с времена на време треба
               окретати колач како би са свих страна подједнако растао. Важно је водити
               рачуна о испечености колача да не би преплануо. Чим се површина колача
               зарумени, потребно га је прекрити листом чисте беле хартије и наставити
               печење.
                   Када се колач одваја од калупа, значи да је печен, али је ипак потреб-
               но оставити га још десетак минута да се на тихој ватри „истишти”. Добро
               нарастао и испечен колач не сме да буде тежак. Чим се колач извади из пећ-
               нице, потребно је да се пажљиво са горње стране премаже млаком водом
               у којој је претходно растворено мало шећера (спољна површина колача ће
               онда бити сјајна), а затим изручи на чист тањир.
                   Може  се  правити  и  постан  колач  када  крсно  име  пада  у  посне  дане.
               Меси се на исти начин као и мрсан, само без млека и јаја. (Шапоњић-Аша-
               нин 2007)
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236