Page 99 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 99

Novopazarski zbornik, 44/2021, str. 91-116                           99


                     • Hadžijski nišan (Crtež br. 1, 3): specifičnost ovih nišana jeste u tome što se
               ne razlikuju od nišana koji obilježavaju određeni društveni položaj umrlog. Hadži-
               jski nišan izrađivao se tako što su se na postojeći nišan, ispod turbana, stavljala
               hadžijska obilježja u vidu cikcak trouglaste dekoracije. 12
                     • Vojni i činovnički nišani obilježavaju zaslužne ljude u državnoj službi,
               namjesnike i državne službenike (Crtež br. 11). Po svom obliku i načinu izrade u
               dobroj mjeri se razlikuju od ostalih nišana tako da ova kategorija nišana posjeduje
               janičarijske turbane (Mujezinović 1974: 414–415), vojničke sa sarukom i ukrasom
               na turbanu (Crtež br. 12) , činovničke nišane (Sušić 2010: 177).
                                     13












                          Crtež br. 11                            Crtež br. 12


                     • Nišani osoba skromnih po društvenom položaju: “Siromašni ljudi imaju
               malene, a bogati velike nišane.“ “Što je čovjek bogatiji – nišan je veći.” Osim viših
               i masivnijih nišana bogatije i uglednije osobe na svojim spomenicima imaju i veće
               natpise. Ponekad se natpisi na ovim nišanima nalaze na sve četiri strane u obliku
               bogatog klesarskog ukrasa. U skladu sa predhodno iznesenim činjenicama vidlji-
               vo je da osobe skromnijeg društvenog položaja i imetka imaju manje i skromnije
               nišane. Nišani osoba skromnijeg društvenog položaja su puno manji i s kraćim
               natpisima. Ovi mezarovi nemaju urađene ni santrače koji ih ograđuju, dok se na
               mezarima bogatijih osoba često vidi santrač, pa čak i bogato ukrašen sarkofag sa
               nišanima (Klinčević 2018: 57).
                     • Nišani sa fesom javljaju se od 1832. godine. Sultan Mahmud II (1785–
               1839) svojim fermanom uvodi fes kao službeni dio vojne i uniformi carskih slu-
               žbenika, zbog čega kasnije dolazi do upotrebe fesa na muškim nišanima. Nišani
               sa fesom se uglavnom dijele na tri vrste, i to su: mahmudifes (Crtež br. 13), azizi
               fes (Crtež br. 14) i hamidifes ( Crtež br. 15).  Mahmudi fes počeo je da se koristi
                                                      14
               tokom perioda sultana Mahmuda II. On je u donjem dijelu uzak, a gornji dio je širi.

               12  Nametak A. (1939). Islamski kulturni spomenici turskog perioda u Bosni i Hercegovini,
               Državna štamparija u Sarajevu, 24-25; Klinčević N. (2018). Bosanski Nišani, Sarajevo. 82.
               13  Nametak A. (1939). Islamski kulturni spomenici turskog perioda u Bosni i Hercegovini,
               Dražavna štamparija u Sarajevu,  str. 24; Klinčević N. (2018).  Bosanski Nišani, Sarajevo, 79.
               14  Klinčević  N.  (2018).  Bosanski  Nišani,  Sarajevo,  83;  Berk  S.  (2016).  Zaman Aşan
               Taşlar, Zeytinburnu’nun Tarihî Mezar Taşlari, Istanbul, 33.
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104