Page 26 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 26

26                                       B. Čelebić, Neolitski život u Bijedićima


                     Za razliku od pećinskih staništa mlađeg neolita, stanovnici Beran-krša i Trnja,
               naselja formiranih na otvorenom prostoru, bavili su se zemljoradnjom kao osnovnom
               privrednom granom, dok su stočarstvo i posebno lov, predstavljali potpuno sporedne
               djelatnosti. Međutim, veći broj lučnih kamenih žrvnjeva  koji su služili za mljevenje
                                                              32
               žita, nađenih u gotovo svim stambenim horizontima Beran-krša, pokazuju da su se
               stanovnici ovog mlađeneolitskog naselja u svim fazama njegovog života intezivno ba-
               vili gajenjem žitarica, odnosno da im je zemljoradnja predstavljala osnovnu privred-
               nu granu. Ovakav zaključak potkrepljuje i nalaz nekoliko fragmentovanih figurina
               od pečene gline, koje uglavnom prikazuju šematizovanu žensku figuru i koje su, bez
               sumnje, korištene u kultnim radnjama vezanim za plodnost zemlje. 33



                     Duhovni život

                     Neolitski čovjek usmjeren je prije svega na obezbjeđivanje plodnosti zemlje, do-
               voljne žetve i što veću reprodukciju stoke. Njegovoj psihi odgovaraju kultne i magič-
               ne radnje sa složenom zemljoradničkom simbolikom, vezanom za niz veoma različitih
               obreda, koji u suštini teže istom cilju. Nije nužno da predmeti koji služe kao instrumenti
               obreda imaju oblik potpunosti vjeran stvarnosti; dovoljno je da instrument kulta, koji
               služi kao simbol, pokazuje osnovne karakteristike stvarnog, uz naglašavanje onih ele-
               menata koji su za ispunjavanje odgovarajuće funkcije najbitniji. Otuda u velikom dijelu
               neolitskog svijeta brojne antropomorfizovane predstave, kao životinjske figure, rijetko
               odišu realizmom paleolitske umjetnosti. Ljudska figura  prikazana je kao simbol an-
               tropomorfizovne sile ili božanstva, pri čemu je dovoljno istaći samo ono što čini njene
               osnovne karakteristike: ona ne predstavlja određenu ličnost, već suštinu bića(Garašanin:

               1982: 26).
               32   Kremene i kamene alatke (lamele, strugači, noževi,  tegovi, žrvrnjevi, sjekire i čekići)
               kako  na  lokalitetu Trnje  tako  i  na  drugim  mjestima  gdje  se  nalazi  vinčanska  kultura,
               pronađene su gore spomenuta oruđa i oružja. Njihova izrada zahtijevala je strpljiv rad.
               Najprije su se kremen i žilavo eruptivno kamenje, koji su bili omiljeni materijali, oljuštili
               udarcima ili tuckanjem tako da je dobijen prilično tačan oblik; onda se oštrica ili (običnije)
               čitavo oruđe brusilo i poliralo trljanem o prikladan kamen. Vjerovatno je trebalo probušiti
               oruđe da bi se mogla nasaditi držalica, onda se radilo nedotjeranom metodom bušenja,
               s obje strane, a to je vjerovatno rađeno sa svrdlom/burgijom na luk i kakvim sredstvom
               za  bušenje;  tek  u  kasnijim  neolitskim  kulturama  izumljena  je  neka  vrsta  cilindričnog
               svrdla da bi se postigla glatka, ravna rupa za držlicu. Vidi: Jacquetta Hawkes, Historija
               čovječanstva kulturni i naučni razvoj prethistorija, Zagreb 1966, str. 378-386.
               33   Ibidem, str. 115-116. Spominje se u ovim naučnim radovima isto kao što Čedomir
               Marković govori za figurine i o njihovom kultno-magijskom zančaju kod neolitičkih naroda.
               Dakle, ženska šematizovana figurina spominje se kao „boginja“ u anadolskoj, vinčanskoj
               neolitizaciji. Vidi: Önder Bilgi, Anadolu’ da İnsan Görüntüleri Klasik Çağ Öncesi, Aygaz,
               İstanbul 2012, str. 30. Vidi isto: Pavle Mijović, Umjetničko Blago Crne Gore, Reprint izdanje
               Nacionalna biblioteka Crne Gore „Đurđe Crnojević“, Cetinje 2018, str. 28.
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31