Page 28 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 28

28                                       B. Čelebić, Neolitski život u Bijedićima


               ove posude morale imati neku posebnu ulogu, gdje se uglavnom misli na onu koja
               se sastojala u prinošenju žrtve, prvenstveno one vezane za poljoprivredu. Pri tome
               je moguće da se glavni obred prinošenja žrtve odvijao na slobodnom prostoru u
               okviru naselja, a da je svaka porodica za sebe uzimala dio žrtve i odnosila ga svojoj
               kući, čemu su upravo služile ove male, specijalno oblikovane posude, odnosno
               žrtvenici. Budući da sva tri žrtvenika iz Polimlja potiču sa zemljoradničkih naselja,
               to bi njihovo postojanje upravo moglo ukazati da su se u okviru ovih naselja obav-
               ljali rituali prinošenja žrtve posvećeni plodnosti zemlje. Pri tome, nalaz žrtvenika
               u ranoeneolitskom horizontu Beran-krša, pored njegove osnovne uloge vezane za
               obavljanje određene kultne ili magijske radnje, koja je upravo karakteristična za
               neolitske zemljoradničke zajednice, ukazuje i na činjenicu da su i u početnoj fazi
               eneolita prisutni određeni elementi naslijeđeni iz prethodne, neolitske epohe, što
               ide u prilog konstataciji da je i egzistencija eneolitske zajednice Beran-krša poči-
               vala na onoj istoj ekonomiji na kojoj je počivala i prethodna neolitska zajednica,
               odnosno na zemljoradnji. 36



                     Zaključak

                     Na završnoj fazi ovog članka, objasnili smo sa skromnim podacima život
               neolitskog čovjeka u naselju Trnje kod Bijelog Polja. Međutim spomenuti lokalitet
               smo dočarali sa ostalim lokalitetima crnogorskog Polimlja. Svakako hronološki
               smo odvojili vinčansku kulturu i period neolita kako u naselju Trnje tako i u ostalim
               naseljima koja smo spomenuli. Međutim treba istaći da smo u ovom članku objavi-
               li mnogo figurativnih priloga materijalne kulture, tako da je društveno-ekonomski
               i duhovni život objašnjen na pronađenim fragmenatima tog naselja. Na kraju treba
               reći, da je potrebno pažljivo i sistematski istražiti lokalitet Trnje, kako bismo sa
               arheološke strane mogli upotpuniti neke tajne koje su važne za ovo naselje.




















               36   Ibidem, 15- 16. Isto vidi: Svetozar Stanković, Žrtvenici i prosopomorfni poklopci iz
               Vinče, Beograd 1986, str. 12-16.
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33