Page 97 - Zbornik 40
P. 97

40/2017     АРХИЕПИСКОП САВА I – ДВОСТРУКИ ПРИЈАТЕЉ...               97

                     Као почаствовани патријарх Срба и Бугара, Свети Сава се упутио у Велико
               Трново, где је свог пријатеља Јована II Асена крунисао за бугарског цара.

                                                     *

                      „Када је прошао дан суботни и када је приспела недељна ноћ, и када је
               озаравао дан недељни... и хотећи прославити празник по обичају Пресветлог
               Васкрсења...  И  тако  се  приближи  концу  живота.  ...  И  би  јављено  цару  за
               успеније преосвећеног... И тако погребене бише његове свете мошти у дому
               светих Четрдесет мученика при реци Јетри, у граду новом, а у месту званом
               Трнову“. (Доментијан, 1938, стр. 205–207)
                      „По одласку цареву обузе болест Светога... И у поноћи дана Васкрсења,
               када је недеља освитала... И тако, до краја захваљујући Богу, предаде у руке
               његове душу своју... Цар, чув о престављењу Светога, много је негодовао на
               патријарха  што  је  утајио  болест  Светога  од  њега,  послав,  рече,  да  положе
               Светога у манастиру који је он сазидао, у цркви Светих и великих четрдесет
               мученика... јер цар веома љубљаше Светога“. (Теодосије, 1997, стр. 167–168)
                     Патријарх Сава је изненада преминуо у Великом Трнову на Васкрс, 30.
               марта 1236. године. Сахрањен је у царском манастиру Четрдесет мученика.


                                                    * * *

                     Обративши се директно никејском патријарху Манојлу и цару Теодору
               Ласкарису,  Свети  Сава  је  1219.  године  добио  аутокефалност  српске  цркве  и
               посвећен за архиепископа на Васкрс, 29. марта 1220. године на сабору у Никеји.
               Пошто је организовао и учврстио своју архиепископију, Сава предузима нову
               дипломатску  акцију  и  одлази  у  Јерусалим  око  1229.  године,  а  у  повратку
               борави  код  васељенског  патријарха  Германа.  Израставши  својим  делима  у
               велику интерправославну црквено-државну фигуру, српски прелат је у великом
               преимућству и без конкуренције јер је утицај охридског архиепископа слаб, а
               унијатска бугарска црква у то време ван сваког благослова у православном свету.
               Примат и ауторитет Саве I је наметао следећи корак у хијерархији за српску
               цркву. Бугарска, окренута Западу и у савезу са омраженим Латинским царством,
               онемогућавала је род Асена да се домогне царског трона и патријархата који су
               некада владари Првог бугарског царства остварили кроз православну симфонију.
               Поставши најмоћнији владар после битке на Клокотници (1230), а увиђајући
               лимитирајућу ситуацију у којој се налази, Асен II се поново окренуо ка Никеји
               и православљу. Обнова православног модела бугарског царства изискивала је
               остваривање обнове Бугарске патријаршије. У сложеној политичкој ситуацији
               изазваној страхом од потпуне бугарске реконквисте, српски архиепсикоп Сава
               се наметнуо као право и једино прихватљиво решење за византијског владара и
               патријархе Истока, а поготову јерусалимског патријарха Атанасија.
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102