Page 93 - Zbornik 39
P. 93

39/2016       ИСТОРИЈАТ  ПУТНЕ  МРЕЖЕ НА ТЕРИТОРИЈИ..                93

                     На Балканском полуострву су у средњем веку владајуће трговачке и
               индустријске силе биле италијанске републике, посебно Млетачка република.
               Посредна  трговина  између  Италије  и  Србије  на  првом  месту  се  одвијала
               преко Дубровника, а затим Котора и Бара. Рударство је било главни извор
               средњовековног богатства Србије, а познато је и да је у то време извожено.
               Највећа средњовековна рударска област налазила се на Копаонику, а највећи
               рудник  је  био  Трепча.  Развоју  рударства  највише  су  допринели  немачки
               рудари Саси, који су дошли у Србију пре 1254. године, када су поменути у
               једној повељи краља Уроша I. Саси су већ 1303. године имали своју цркву, а
                                           26
               1348. године рударска насеобина на Рогозни имала је и свог кнеза који је био
               немачког порекла. Рудник Жежна на Рогозни се 1536. године помиње међу
               најважнијим рудницима сребра у турском царству.  Процватом рударства,
                                                                27
               трговине  и  градске  културе,  формирају  се  и  први  урбани  центри  попут
               Трговишта у подножју Раса.
                     Осим производа рударске делатности, главни извозни артикли Србије
               у средњем веку били су: стока, кожа, вуна, сир, восак и мед. Из Италије и
               Дубровника су се увозиле тканине, затим со, накит, оружје, посуђе, сапуни,
               мириси и јужно воће.
                     Турско освајање Балкана умногоме је утицало на судбину народа овог
               дела Европе. Након што су Турци запосели Скопље, формирали су крајиште
               према западу и већ 1396. године запосели тврђаве Звечан, Јелеч и рудник
               Глухавицу,  док  је  власт  у  њиховом  окружењу  остала  у  рукама  феудалаца
               Вука Бранковића до 1455. године, када је новопазарска област пописана као
               потпуно турска област.
                                     28
                     Током средњег века и тзв. турског периода, везу Јадрана и унутрашњости
               Србије одржавала су три главна пута – Дубровачки, Босански и Зетски и сви
               су пролазили преко новопазарске територије.
                     Дубровачки  пут    је  у  средњем  веку  имао  велику  важност,  не  због
               најповољнијег  географског  положаја,  већ  због  успешно  обављане
               караванске трговине. Овај пут је полазио из Дубровника и преко Требиња,
               Гацка, Фоче, Пљеваља и Пријепоља долазио до Сјенице. Одатле је ишао
               трасом римског пута, тј. на Шарски крш и даље обронцима Голије до Суве
               Ћуприје. Током 16. и 17. века траса је на овој деоници измењена и пут је
               од Сјенице ишао на Дугу Пољану и одатле долином Људске реке. У току
               летњих месеци је и даље коришћен стари пут који је називан „камени пут”
               или „пут брдима”. 29



               Дугој Пољани, Глухавици, Трговишту и Новом Пазару, НПЗ 6/1982, 169-179.
               26   Историја српског народа I, Београд, 1981, 345.
               27    Д. Премовић-Алексић, Рудник Жежна на Рогозни, НПЗ 17/1993, 27-38.
               28   Hazim Šabanović, Bosanski pašaluk, Sarajevo, 1959, 32–33.
               29   С. Димитријевић, Дубровачки каравани у јужној Србији у XVII веку, Београд, 1958, 96.
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98