Page 223 - Zbornik 39
P. 223
39/2016 ПРИРОДНО И КУЛТУРНО НАСЛЕЂЕ КАО РЕСУРС.. 223
извори Јошаничке Бање, поред лечилишне функције, веома су погодни и за
27
загревање стаклених башти, хотела, базена за купање и слично. У центру Бање
је пре неколико година саграђен аква парк који представља главно окупљање
деце и омладине током летњих месеци и за сада је једина оживљена атракција
за посетиоце Јошаничке Бање. У плану инвеститора је да у истом комплексу
изгради спа центар, што се одлично уклапа у концепт овог пројекта. Даље
унапређење понуде укључује локално становништво ради покретања малих и
породичних послова – производња и продаја сувенира, производња органске
хране, организација манифестација и фестивала, употпуњавање садржаја
традиционалних сабора, изградња угоститељско-хотелских капацитета
(уређење сеоских домаћинстава за потребе сеоског туризма) и изградња стаза
здравља – шеталишта, трим, планинарских и бициклистичких стаза и др. Све
напред наведено узрокује отварање нових радних места за припаднике свих
родних категорија, спречава миграције из села у град, живот на селу чини
пожељнијим, доприноси одрживом развоју и економском реструктуирању
области која има велики туристички потенцијал, који је у овом тренутку
искоришћен у врло малом проценту.
Индикатори одрживог развоја се могу пратити након сваке завршене
28
активности у оквиру пројекта. Тако ће након рестаурације купатила објекти
бити спремни за укључивање у туристичку понуду Јошаничке Бање, где се
ефекти мере наставком употребе објекта од стране мештана уз адекватну
материјалну надокнаду, повећањем броја туриста, повећањем броја
ноћења, повећањем броја посетилаца Бање током зимске и летње сезоне на
Копаонику, повећањем прихода од наплате боравишне таксе, повећањем
прихода од наплате пореза, повећањем коришћења локалних добара и услуга,
подстицањем развоја локалног предузетништва у области туризма, повећањем
туристичке потрошње и повећањем укупне економске потрошње. Оснивање
нових радних места доводи до пораста запослености локалног становништва,
повећања прихода локалног становништва, контроле финансијске надокнаде
за употребу купатила и одржавање објекта и околине.
Посебну важност пројекта чини формирање стратегије медијске
презентације за најширу јавност, што високо позиционира Јошаничку Бању
на туристичкој мапи Србије – уз промоцију финансијера и осталих установа и
организација које учествују у реализацији датог пројекта. Поред тога, врло је
важна и стручна промоција кроз упознавање стручне јавности са Пројектом
27 Wellness као надоградња salus per aquam или СПА, односно лечење водом, према
прогнозама Међународног СПА удружења и демографским карактеристикама Европе, у
наредном периоду треба да постигне највећу стопу раста, и то у области програма који се
базирају на медицини, а који обухватају терапију водом.
28 Индикатори одрживог развоја формирани су у сарадњи са стручњацима Туристичко-
спортске организације Рашка.