Page 222 - Zbornik 39
P. 222

222                         Марија Д. Марић                      39/2016

               циљ  је  рехабилитација  баштине,  што  неоспорно  даје  вишеструке  ефекте
               –  обогаħивање  туристичке  понуде  бање/села/општине/земље,  богаħење
               едукативних програма школа, јачање свести о значају културног наслеђа код
               локалног становништва и унапређење економског стања у Јошаничкој Бањи
               и околним селима кроз развој домаħе производње и потстицај за покретање
               малих предузећа.
                     Остваривањем  ових  циљева  отвара  се  могућност  отварања  нових
               радних  места,  организовања  грађанске  асоцијације  (НВО),  коришћења
               фондова за неразвијена подручја, укључивања више инвеститора (донатора)
               у реализацију пројеката и изградњу објеката за смештај и рекрацију. Основне
               претње  динамици  спровођења  активности  су  –  недостатак  потребних
               финансија,  грађанске  асоцијације  које  не  препознају  могуħности  за  развој
               културног туризма, постојање више различитих власника споменика који нису
               довољно  укључени  у  њихово  одржавање,  дугачак  период  имплементације
               пројекта и др.
                     Пројекат Социокултурна ревитализација Јошаничке Бање подразумева
               вишегодишњи фазни рад. Идеја је да културна добра буду стављена у службу
               одрживог развоја организацијом различитих активности и отварањем радних
               места у сарадњи са локалном самоуправом и туристичком организацијом,
               што је приоритет Стратегије за смањење сиромаштва РС: „Захваљујући
               конкретним инвестицијама повећаће се потражња за локалним услугама и
               добрима. Уз то, пораст запослености условиће повећање личне потрошње
               и  инвестиција.“  Овакав  приступ  очувања  баштине  уклапа  се  у  сврху
               националних приоритета одрживог развоја РС: „развој инфраструктуре
               и равномеран регионални развој, унапређивање туристичке атрактивности
               земље,  проширење  и  унапређење  туристичке    инфраструктуре“.  Поред
               наведеног, не треба занемарити ни Стратегију развоја туризма Републике
               Србије 2005-2015, која саветује: На кратки рок Србија мора да се окрене
               убрзаном развоју и комерцијализацији производа «Medical Spa» и «Mineral
               Springs  Spa»,  полазећи  од  стратегије  умерених  цена,  али  с  високим
               квалитетом.  Тако  се  у  релативно  кратком  времену  овај  производ  може
               извести  изван  граница  Србије;  као  и  Регионалну  стратегију  одрживог
               развоја Рашког и Моравичког округа, чији је Посебан циљ 1: Унапредити
               квалитет понуде и установити стандарде пословања и Мера 1.3: Израдити
               нове капацитете и повећати атрактивност постојећих изграђених ресурса.
                     Јошаничка Бања је једно од ретких туристичких места у Србији у коме
               би, с обзиром на близину планина Копаоник и Жељин, туристичка сезона
               могла  да  траје  током    целе  године.  Туристи  могу  да  скијају,  планинаре,
               сакупљају биље и шумске плодове, шетају по природи, поред реке и др. Tопли
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227