Page 222 - Zbornik 39
P. 222
222 Марија Д. Марић 39/2016
циљ је рехабилитација баштине, што неоспорно даје вишеструке ефекте
– обогаħивање туристичке понуде бање/села/општине/земље, богаħење
едукативних програма школа, јачање свести о значају културног наслеђа код
локалног становништва и унапређење економског стања у Јошаничкој Бањи
и околним селима кроз развој домаħе производње и потстицај за покретање
малих предузећа.
Остваривањем ових циљева отвара се могућност отварања нових
радних места, организовања грађанске асоцијације (НВО), коришћења
фондова за неразвијена подручја, укључивања више инвеститора (донатора)
у реализацију пројеката и изградњу објеката за смештај и рекрацију. Основне
претње динамици спровођења активности су – недостатак потребних
финансија, грађанске асоцијације које не препознају могуħности за развој
културног туризма, постојање више различитих власника споменика који нису
довољно укључени у њихово одржавање, дугачак период имплементације
пројекта и др.
Пројекат Социокултурна ревитализација Јошаничке Бање подразумева
вишегодишњи фазни рад. Идеја је да културна добра буду стављена у службу
одрживог развоја организацијом различитих активности и отварањем радних
места у сарадњи са локалном самоуправом и туристичком организацијом,
што је приоритет Стратегије за смањење сиромаштва РС: „Захваљујући
конкретним инвестицијама повећаће се потражња за локалним услугама и
добрима. Уз то, пораст запослености условиће повећање личне потрошње
и инвестиција.“ Овакав приступ очувања баштине уклапа се у сврху
националних приоритета одрживог развоја РС: „развој инфраструктуре
и равномеран регионални развој, унапређивање туристичке атрактивности
земље, проширење и унапређење туристичке инфраструктуре“. Поред
наведеног, не треба занемарити ни Стратегију развоја туризма Републике
Србије 2005-2015, која саветује: На кратки рок Србија мора да се окрене
убрзаном развоју и комерцијализацији производа «Medical Spa» и «Mineral
Springs Spa», полазећи од стратегије умерених цена, али с високим
квалитетом. Тако се у релативно кратком времену овај производ може
извести изван граница Србије; као и Регионалну стратегију одрживог
развоја Рашког и Моравичког округа, чији је Посебан циљ 1: Унапредити
квалитет понуде и установити стандарде пословања и Мера 1.3: Израдити
нове капацитете и повећати атрактивност постојећих изграђених ресурса.
Јошаничка Бања је једно од ретких туристичких места у Србији у коме
би, с обзиром на близину планина Копаоник и Жељин, туристичка сезона
могла да траје током целе године. Туристи могу да скијају, планинаре,
сакупљају биље и шумске плодове, шетају по природи, поред реке и др. Tопли