Page 93 - Novopazarski Zbornik 36
P. 93

96                           Милан Попадић                      НЗ 36/2013

               Прушевић, представник Среског комитета Комунистичке Партије, истакао је
               да: „Изградња пруге није више празна прича, о којој су нам дуго говорили
               ненародни режими старе Југославије. Данас је она стварност, а ми смо све-
               доци тога и учествујемо у њеној изградњи. Изградњом пруге доказаћемо још
               једном клеветницима наше Партије и наших народа да ми заиста градимо со-
               цијализам, и да наши народи својим радним подвизима одбацују њихов лажи
               и клевете.“ На митингу је утврђен и тачан датум коначног довршења пруге: 7.
               јул 1950. године, који се у доба социјалистичке Југославије прослављао као
               Дан устанка народа Србије. Са скупа нису послате само вербалне поруке већ
               и два телеграма високим државним органима, Централном комитету кому-
               нистичке партије Србије (ЦК КПС) и Главном одбору Народног Фронта Ср-
               бије, у којима су сумирани закључци митинга. У телеграму ЦК КПС између
               осталог је стајало: „Обећавамо да ћемо све радове на овој прузи извршити
               онако, како нас је научила наша Партија у социјалистичкој изградњи наше зе-
               мље. Изградња ове пруге биће најбољи одговор клеветницима наше Партије
               и народа, а њен завршетак биће још један доказ снаге наше земље и наших
               народа, који ће сопственим снагама изградити све оно што ми постави парти-
               ја Партија и Тито, који су нас за то васпитавали кроз ослободилачки рат и со-
               цијалистичку изградњу“ (Братство 1950/86: 2). „Клеветници“ који се помињу
               и у Прушевићевом обраћању, као и у тексту телеграма упућеног Централном
               комитету комунистичке партије Србије могу се лако идентификовати. Није
               реч о пораженим монархистичким снагама „ненародне Југославије“, већ о
               дојучерашњим саборцима који су се након сукоба са Информбироом из 1948.
               године, нашли на другој, стаљинистичкој страни пута у социјализам. Наве-
               дено истицање везе између изградње социјализма и изградње железнице није
               случајно, јер између изградње железнице и изградње социјализма стоји не-
               раскидива, готово митолошка, веза у домену совјетског модела социјализма.
                      Наиме, као први резултат првог петогодишњег плана („прворођенче
               прве петољетке“) Совјетског Савеза, спровођеног од 1926. до 1931. године,
               проглашена је Туркестанско-Сибирска (Турксиб) железница. Схваћена као
               метафора  изградње  социјализма,  „Турксиб  постала  је  микрокосмос  цело-
               витог друштва које се трансформисало у непрегледно градилиште“ (Payne
               2001: 1). Железница је била неоспорни знак модерности (Beaumont 2007).
               Изградњом  железница  и  истицањем  њиховог  значаја  социјалистичка  дру-
               штва јасно су исказивала своје модернистичке аспирације. Ове аспирације
               нису биле тек подражавање капиталистичког модела, већ тежња за артику-
               лисањем другачијег, идеолошког и политичко-економског погледа на свет,
               који је заправо довршавао капиталистички развојни ток, прерастајући из со-
               цијалистичког у комунистичко стање, како је то било амбициозно најављено
               већ у Манифесту Комунистичке партије Маркса и Енгелса из 1848. године.
                      Након сукоба са Информбироом из 1948. године Федеративна Народ-
               на Република Југославија одрекла је врховну потчињеност Москви и Совјет-
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98